Kiedy można przejść na emeryturę? Jakie dokumenty należy przygotować? Takie pytania najczęściej zadają przyszli emeryci.
Wiek emerytalny w Polsce wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Pracownik, który osiągnie ten wiek, może zadecydować, czy chce przejść na emeryturę, czy nadal kontynuować wykonywaną przez siebie pracę.
Te osoby, które chcą przejść na emeryturę, powinny przygotować dokument tożsamości, który będzie pomocny w wypełnianiu wniosku o emeryturę.
Dokumenty można złożyć także on-line za pośrednictwem platformy PUE ZUS. Wówczas należy wypełnić dokumenty: ZUS Rp-1E oraz ZUS Rp-6, a następnie wydrukować. Osoba, która stara się o emeryturę, ale nie złoży wszystkich potrzebnych dokumentów, może spodziewać się kontaktu ze strony ZUS w celu uzupełnienia potrzebnej dokumentacji.
O tym, czy wniosek kandydata o emeryturę zostanie pozytywnie rozpatrzony, decyduje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Decyzja ta zostanie podjęta do 30 dni od złożenia wniosku i wysłana listownie na podany adres.
Osoby, które dostały odmowę ws. przejścia na emeryturę lub nie zgadzają się z wysokością świadczenia, mogą odwołać się do Sądu Okręgowego - a dokładnie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Mają na to miesiąc od doręczenia decyzji. Odwołanie należy złożyć za pośrednictwem oddziału ZUS, który wydał decyzję odnośnie do emerytury.