30 września dobiega końca okres przejściowy, w którym funkcjonują równolegle systemy viaTOLL i e-TOLL. To oznacza, że od 1 października kierowcy i przewoźnicy będą mogli płacić za przejazdy autostradą tylko w systemie e-TOLL.
Wygaśnięcie systemu viaTOLL oznacza zmianę organizacji ruchu w Miejscach Poboru Opłat (MPO) na odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica. Nowa organizacja ruchu na MPO będzie oznaczała:
Pozostałe pasy na MPO do 30 listopada 2021 r. będą funkcjonować w trybie manualnego poboru opłat, na których będzie można wnieść opłatę za przejazd autostradą kartą lub gotówką. Wjeżdżając lub wyjeżdżając z autostrady, należy zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni pas wjazdowy lub wyjazdowy. Każdy z nich został oznakowany, by kierowcy mogli sprawnie opuścić drogę płatną.
Nieużywane urządzenia viaBOX systemu viaTOLL należy zwrócić najpóźniej 15 miesięcy od daty ostatniego przejazdu po drodze płatnej, aby odzyskać kaucję. Z kolei urządzenia pokładowe, które nie były wykorzystywane w ciągu ostatnich 15 miesięcy, powinny zostać zwrócone najpóźniej do 20 listopada 2021 roku. Urządzenia viaBOX, które nie zostaną zwrócone w terminie, będą automatycznie wyrejestrowane z systemu, co wiąże się z utratą kaucji.
Nieużywane urządzenia viaBOX można zwracać:
System e-TOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusów niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, które poruszają się po sieci dróg płatnych. Do systemu zostało dopuszczonych 124 dostawców, którzy oferują 359 typów urządzeń. Liczba zarejestrowanych pojazdów w systemie e-TOLL wynosi ponad 600 tys.
Przewoźnicy muszą pamiętać o wyrejestrowaniu się ze starego systemu viaTOLL, zanim zarejestrują się w nowym systemie e-TOLL. Należy określić sposoby płatności i wykorzystywać je w czasie przejazdów. Aby uniknąć podwójnego naliczania opłat, należy korzystać z urządzenia tylko w jednym systemie.
W e-TOLL najprościej zarejestrować się przez Internetowe Konto Klienta (IKK). Trzeba wybrać sposób przekazywania danych do systemu (OBU, ZSL lub aplikacja mobilna) i określić sposób płatności za przejazd. Dowiedz się, jak to zrobić, na etoll.gov.pl.
Kierowca sam decyduje, w jaki sposób przekazywać dane do systemu. Jest na to kilka sposobów:
• Aplikacja mobilna e-TOLL PL
Można ją bezpłatnie pobrać w sklepach Google Play lub AppStore. Aplikacja jest dostosowana do współpracy z urządzeniami mobilnymi, które bazują na systemie Android (min. 6.0, zalecany 11+) i iOS (13+). Jeśli kierowca przewozi towary wrażliwe, które podlegają obowiązkowi monitorowania w systemie SENT, również może pobrać aplikację. Od 1 listopada 2021 r. aplikacja e-TOLL PL będzie jedyną aplikacją wykorzystywaną do przekazywania danych geolokalizacyjnych do systemu SENT. Aplikacja Kierowcy SENT GEO przestanie działać.
• OBU (z ang. On Board Unit)
Urządzenie pokładowe OBU można nabyć bezpośrednio u operatorów OBU. Pełna lista operatorów i urządzeń jest dostępna na etoll.gov.pl.
• ZSL (Zewnętrzne Systemy Lokalizacyjne)
Należy sprawdzić, czy system ZSL zainstalowany już w pojeździe, jest kompatybilny z systemem e-TOLL i poprosić operatora o uruchomienie usługi.
W ramach e-TOLL będzie możliwość skorzystania z Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS).