Więcej informacji na temat zatrudnienia i umów cywilnoprawnych przeczytasz na Gazeta.pl.
Do wysokości przyszłej emerytury wliczają się odprowadzane w trakcie aktywności zawodowej składki emerytalne. Umowa zlecenie nie wyklucza z ich odprowadzania.
Osoba zatrudniona w oparciu o umowę zlecenie odprowadza obowiązkowe składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w następujących przypadkach:
Wysokość emerytury zależy od wysokości składek emerytalnych oraz okresu ich odprowadzania. Problematyczna w przypadku pracowników jest zwłaszcza ta druga kwestia.
W związku z tym, że umowa zlecenie jest umową cywilnoprawną i nie podlega przepisom Kodeksu Pracy nie wlicza się do stażu pracy. W praktyce oznacza to, że nie przysługują z jej tytułu przywileje pracownicze. Zalicza się do nich np. urlop wypoczynkowy, urlop macierzyński czy urlop wychowawczy.
Umowa zlecenie jest korzystniejsza przede wszystkim dla zleceniodawcy. Głównie dlatego, że umowa o pracę wiąże się z wyższymi kosztami zatrudnienia pracownika, do których poza urlopem wypoczynkowym wlicza się chociażby szkolenie BHP lub ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Zatrudnienie na umowę zlecenie nie uprawnia również do otrzymania świadectwa pracy.