Przekop Mierzei Wiślanej wchodzi w kolejny etap. Obecnie powstaje nowa droga wodna - z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga. To odcinek o długości blisko 25 kilometrów, który wymaga budowy wielu obiektów inżynieryjnych.
Obecnie trwa wykonywanie narzutu z kamienia łamanego i układanie betonowych bloków, które ochronią konstrukcję falochronów przed niszczycielskim działaniem wezbrań sztormowych. Jak informuje Urząd Morski w Gdyni sposób zabezpieczenia jest wyjątkowy - pierwszy raz zastosowano go w Polsce, w Europie drugi.
Więcej informacji o inwestycjach znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Ale to niejedyne prace w tym rejonie. Cały czas odbywa się również dostawa i montaż prefabrykatów muru oporowego. Wykonywane jest podłoże i warstwa wyrównawcza z betonu.
Ważnymi dla inwestycji obiektami są również dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany. Pierwszy z mostów już latem został oddany do użytku. Obecnie wykańczany jest Most Północny.
Oba obiekty są identyczne w swojej konstrukcji i unikatowe w skali kraju, ponieważ są jednymi z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Łączna długość jednego to ponad 60 metrów, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 - 560 ton.
Ważnym elementem inwestycji jest też powstająca na Zalewie Wiślanym (na wysokości Przebrna) sztuczna wyspa, która docelowo będzie miała 181 hektarów. Ma się stać rajem dla ptaków, które już ją odwiedzają.
Na ukończeniu są tam prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Cały czas odbywa się montaż ściągów i wykonywanie geotub. Trwają też roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Wykonywany jest narzut z kamienia hydrotechnicznego.