Wielka Brytania boleśnie odczuwa niedobór kierowców. Na początku października tamtejszy rząd skierował około 200 żołnierzy do rozwożenia paliwa na stacje benzynowe. Aby wypełnić lukę, władze zaczęły we wrześniu wydawać wizy dla zagranicznych kierowców cystern, jednak to nie rozwiązało problemu - na początku października informowano, że przyznano zaledwie 127 wiz z planowanych 5 tys.
Z niedoborem kierowców zaczęły zmagać się również Niemcy. Wygląda na to, że kryzys może też dotknąć i Polskę.
Według Północnej Izby Gospodarczej Polska staje przed ogromnym wyzwaniem wypełnienia luki kadrowej w transporcie. - Kierowca zawodowy to profesja, która przez lata była niedoceniana, a w czasach progresywnej eksplozji sektora e-commerce będzie on niezbędny, by łańcuch dostaw działał sprawnie. O tym, jak ważni są kierowcy, przekonujemy się dopiero, gdy nie docierają do nas przesyłki i gdy widzimy sklepowe puste półki. W Polsce sytuacja nie jest jeszcze dramatyczna, ale jeżeli nie przybędzie na rynku młodych kierowców, to problemy są tylko kwestią czasu - powiedziała Laura Hołowacz, prezes Grupy CSL, cytowana przez Interię.
Jak zauważa Jerzy Gębski z Enterprise Logistics, problem narastał od lat, lecz "nie wzbudzał szerszego zainteresowania". - Organizacje branżowe szacują niedobór kierowców w Polsce na 120 tys. Jeszcze dwa lata temu te szacunki wskazywały na 100 tys. Mamy więc do czynienia z pogłębianiem się tej sytuacji - powiedział Gębski, cytowany przez Interię.
Najszybszym możliwym rozwiązaniem wydaje się stosowanie zachęt dla kierowców z Azji, którzy potencjalnie mogliby wypełnić niedobory branży. To się już dzieje, ale skala zjawiska nie jest jeszcze masowa
- dodał.
Przeczytaj więcej podobnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl
Firmy walczą o kierowców i oferują im coraz wyższe wynagrodzenia. - Według aktualnych danych kierowca zawodowy zarabia średnio od 7 tys. do 9 tys. netto miesięcznie, jeżeli wykonuje przewozy międzynarodowe. W sytuacji, kiedy pracuje tylko na terenie kraju, kwota ta zmniejsza się nawet do 4 tys. netto miesięcznie - powiedział Kamil Wolański, kierownik działu ekspertów z Grupy Inelo w rozmowie z Business Insider.
Jednak dla wielu osób, które chciałyby zostać zawodowymi kierowcami, największą przeszkodą są koszty, jakie trzeba ponieść, aby uzyskać uprawnienia. - Przed rozpoczęciem pracy trzeba ponieść koszt uzyskania wszystkich uprawnień i szkoleń kierowcy, czyli około 10 tys. zł. Wchodzi w to głównie kurs prawa jazdy kat. C oraz C+E, badania lekarskie, egzaminy państwowe, uzyskanie kwalifikacji i wydanie prawa jazdy - wymienia Kamil Wolański.