Więcej podobnych informacji przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Jak przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, w efekcie unijnego rozporządzenia od 1 maja 2021 r. zmieniło się oznakowanie opon. Oznacza to, że od tego momentu produkty wprowadzane na rynek powinny posiadać nowe etykiety. Nowością jest zmniejszenie liczby klas do pięciu (od A do E). Z rynku znikną więc opony z najgorszymi parametrami, tzn. te, które posiadały klasy F i G.
Na etykietach umieszczono również nowe piktogramy, które określają dostosowanie opon do ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. "Pokazują zatem możliwość ich użycia w różnych warunkach zimowych. Nowa etykieta nadal utrzymuje te same trzy klasyfikacje, co poprzednio: efektywność paliwową, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu. Część z nich została jednak przeprojektowana w ten sposób, aby upodobnić je do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego (komunikat na temat nowych etykiet energetycznych)" - czytamy w komunikacie UOKiK.
To, jak wyglądają nowe piktogramy i co oznaczają, można zobaczyć na poniższej grafice Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Etykiety obowiązujące od maja 2021 r. Fot. UOKiK
- Dzięki nowym informacjom na etykietach, kierowcy będą mogli dokonać bardziej świadomego wyboru opon i lepiej dostosować je do oczekiwanych warunków jazdy. Konsumenci zyskają większy wpływ na bezpieczeństwo i efektywność ekonomiczną swojego samochodu. Przed zimą zwróćmy szczególną uwagę na dodatkowe oznaczenia, które informują o przyczepności samochodu na ośnieżonej oraz oblodzonej nawierzchni. Zachęcamy do wyboru opon charakteryzujących się niskim poziomem hałasu oraz takich, które obniżają zużycie paliwa - podkreślał prezes UOKiK, Tomasz Chróstny cytowany w komunikacie.