Cztery lata temu Unia Europejska nałożyła na Google największą w swojej historii postępowań antymonopolowych karę finansową - 2,42 mld euro, czyli równowartość ponad 11 mld złotych. Była to jedna z najgłośniejszych spraw dot. konkurencji na unijnym rynku, które prowadziła KE
Przeczytaj więcej podobnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl
Bruksela zarzuciła koncernowi nadużywanie dominującej pozycji na rynku i faworyzowanie własnej usługi porównywania cen. Według unijnych ekspertów koncern fałszował wyniki zapytań dotyczących konkretnych towarów oraz usług, umieszczał swoich partnerów handlowych wysoko w wynikach wyszukiwania, zaniżając miejsce konkurentów, lub wręcz blokując ich w przeglądarce.
Firma Google wniosła skargę do Sądu Unii Europejskiej, jednak ten oddalił ją i zdecydował o utrzymaniu grzywny. Amerykański koncern może się jeszcze odwołać do unijnego Trybunału Sprawiedliwości.
Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy spór Google z Unią Europejską. Historia problemów tej korporacji w Unii sięga 2010 r., gdy Komisja Europejska po raz pierwszy zarzuciła firmie wykorzystywanie pozycji monopolisty.
W marcu 2019 r. KE zdecydowała o nałożeniu kary na Google w wysokości 1,49 mld euro za działania polegające na blokowaniu konkurencyjnych firm reklamowych. Natomiast wcześniej - w lipcu 2018 r. - firma została ukarana grzywną w wysokości 4,34 mld euro za wykorzystywanie pozycji monopolisty oraz własnego systemu Android do promowania przeglądarki Chrome i wyszukiwarki Google. Jednak we wrześniu 2021 r. korporacja odwołała się od decyzji Komisji.
Gazeta.pl otrzymała oficjalne stanowisko Google w sprawie oddalenia skargi przez Komisję Europejską.
Reklamy produktowe zawsze pomagały ludziom szybko i łatwo znaleźć produkty, których szukają, jednocześnie pomagając sprzedawcom detalicznym dotrzeć do potencjalnych klientów. Ten wyrok dotyczy ściśle określonych okoliczności i choć będziemy go jeszcze szczegółowo analizować, już w 2017 roku wprowadziliśmy zmiany spełniające wymogi decyzji Komisji Europejskiej. Wdrożone przez nas rozwiązanie z sukcesem działa już od 3 lat, generując miliardy kliknięć prowadzących do ponad 700 porównywarek cenowych
- Adam Malczak z Google Polska.