Urząd Lotnictwa Cywilnego powiadomił we wtorek (30 listopada), że w Dzienniku Urzędowym ULC zostało opublikowane ogłoszenie prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie.
"Ogłasza się, obowiązującą od 1 grudnia 2021 r. zmianę poszczególnych postanowień taryfy opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie" oraz "wykaz tras strategicznych do postanowień taryfy opłat lotniskowych w tym porcie" - czytamy w ogłoszeniu.
"Zaproponowane przez Przedsiębiorstwo Państwowe 'Porty Lotnicze' zmiany w taryfie opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie dotyczą wzrostu opłaty pasażerskiej o 35 proc. oraz opłaty za lądowanie o 25 proc., jednak zakładają również wprowadzenie szeregu zniżek, które mają stanowić ulgę dla przewoźników w ciągu najbliższych lat" - powiadomiło PAP Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze", cytowane przez "Puls Biznesu".
Przeczytaj więcej podobnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl
Od 1 grudnia na Lotnisku Chopina w Warszawie opłata pasażerska wzrosła o 21 zł (z 60 do 81 zł). Natomiast opłata za lądowanie wzrosła o 25 proc., a nie o 35 proc., jak planowano wcześniej. Wprowadzono również zniżki dla przewoźników. Według "Rzeczpospolitej" pewna jest także podwyżka opłat pobieranych na lotniskach przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
- To bardzo zły pomysł. I pytanie: jak zamierzamy zachęcać do latania, skoro będzie drożej, a rośnie niepewność co do kolejnych mutacji wirusa. Kolejne kraje się zamykają, coraz mniej jest lotnisk, na które można latać bez ograniczeń. Nie mówiąc już o tym, że od przyszłego roku linie lotnicze będą musiały spłacać pożyczki, jakie zaciągnęły na początku pandemii. Nie mam wątpliwości, że nowe obciążenia zostaną przerzucone na pasażerów - powiedział Adrian Furgalski, ekspert lotniczy i prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR w rozmowie z "Rzeczpospolitą".
Dodał, że w Sejmie złożono wniosek o przyznanie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej dotacji w wysokości 200 mln zł, "ale nic z nim się nie dzieje". Dziennik wyjaśnia, że nowe stawki zgłoszone przez PAŻP zostały obniżone w Ministerstwie Infrastruktury i po korekcie wysłane do zatwierdzenia przez Komisję Europejską. Mają wejść w życie od 1 stycznia 2022.
Zdaniem odpowiadającego za branżę lotniczą wiceministra infrastruktury Marcina Horały ich wprowadzenie w życie podwyższy ceny biletów nie więcej niż o 3-5 zł. PAŻP swoje straty z tytułu pandemii wyliczył na 600 mln zł - podaje "Rzeczpospolita".