To nic, że statek utknął w nim w poprzek. Kanał Sueski z największymi przychodami w historii

Kanał Sueski miał swoje dni sławy, kiedy w marcu tego roku utknął w nim kontenerowiec Ever Given, blokując przeprawę dla innych jednostek. Nie przeszkodziło to jednak w pobiciu rekordu przychodów - wzrost w minionym roku był dwucyfrowy. Statków też przepłynęło dużo więcej.

Roczne przychody Kanału Sueskiego wyniosły w 2021 r. 6,3 mld dolarów. To o 12,8 proc. więcej niż rok wcześniej i najwięcej w historii kanału, istniejącego od 1869 roku. Tak podał Suez Canal Authority (SCA), państwowy organ zarządzający kanałem. 

Elektrownia atomowa - zdjęcie ilustracyjneNieoficjalnie: KE chce uznać energetykę jądrową i gazową za zielone technologie

Egipt. Kanał Sueski bije rekord przychodów

Drogą wodną łączącą Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym przepłynęło w minionym roku 20 649 jednostek (średnio 56 dziennie), co oznacza wzrost o 10 proc. Statki te przewiozły 1,27 mld ton ładunków. 

2020 był rokiem naznaczonym pandemią koronawirusa i częściowym zamykaniem gospodarek na całym świecie, w czasie pierwszych lockdownów zamierał też handel międzynarodowy. Ale jeśli porównać wyniki 2021 z tymi z 2019 roku, także widać istotną poprawę. Statków przepłynęło przez kanał wtedy 18 880 (z 1,2 mld ton ładunków), a przychody były wyraźnie niższe - wyniosły 5,8 mld dolarów. 

Więcej wiadomości z gospodarki na stronie głównej Gazeta.pl>>>

Blokada przez Ever Given 

W marcu ubiegłego roku Kanał Sueski na sześć dni został zablokowany przez wielki kontenerowiec Ever Given. Statek osiadł na mieliźnie i obrócił się, ustawiając niemal w poprzek kanału i blokując go dla innych jednostek oraz powodując olbrzymie morskie korki. Jak przypomina agencja AFP, Egipt tracił wtedy między 12 a 15 milionów dolarów dziennie. 

Dla Egiptu Kanał Sueski to powód dumy narodowej i jednocześnie zachodniej twardej waluty - zauważa z kolei Associated Press. Drogą wodną o długości blisko 200 km przepływa około 10 proc. światowego handlu, w tym 7 proc. ropy naftowej. Marcowa blokada była o tyle bolesna, że świat już wtedy mierzył się z poważnym problemem zakłóceń w łańcuchach dostaw. 

Zobacz wideo Kanał Sueski odblokowany, ale wąskie gardła w handlu to nie jest jedyny problem. "Transport morski bardzo bardzo zdrożał" [Oko na Świat]

Ever Given po uwolnieniu z mielizny został zatrzymany przez Egipt na Wielkim Jeziorze Gorzkim. Władze kraju domagały się odszkodowania od jego właściciela, japońskiej firmy Shoei Kisen Kaisha. W lipcu udało się osiągnąć porozumienie w tej sprawie. Nie podano jego szczegółów. Wiadomo, że Egipt żądał na początku 900 mln dolarów, potem obniżył oczekiwania do 550 mln, a japońskie media donosiły nieoficjalnie, że i tę kwotę udało się znacznie zbić i ubezpieczyciel oraz właściciel zapłacić mieli około 150 mln dolarów. W sierpniu Ever Given opuścił kanał. 

Zdjęcie ilustracyjneKO złoży projekt ustawy ws. rekompensat za podwyżki. Szczegóły w poniedziałek

A ponieważ inflacja to jeden z głównych tematów w światowej gospodarce, dodajmy, że od początku tego roku SCA podnosi opłatę za przepłynięcie Kanałem Sueskim o 6 proc. - z podwyżki wyłączone mają być statki turystyczne i gazowce. 

Więcej o: