W ramach inwestycji powstała droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano wybrane drogi lokalne i zbudowano urządzenia ochrony środowiska. Ponadto powstało m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Kalinowo. Nawierzchnia drogi została wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś - informuje w swoim komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Oddany do użytku odcinek drogi ekspresowej S61 Wysokie-Raczki o długości 20,2 km to element Via Baltica - drogi międzynarodowej E67, prowadzącej przez Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię aż do Finlandii. Wykonawcą tego fragmentu trasy o wartości 484,3 mln zł była firma Budimex.
- To kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, który przekazujemy w tym roku kierowcom do użytkowania. Otwarcie tego dwudziestokilometrowego odcinka drogi S61 jest istotne nie tylko z punktu widzenia Polski, ale i całej Europy Środkowo-Wschodniej. Obraliśmy sobie za cel, że zbudujemy międzynarodową trasę, która bezpośrednio połączy północ i południe Europy. Niech dzisiejszy dzień stanowi dowód na to, że wszystko jest na najlepszej drodze, aby ten cel wykonać - powiedział w poniedziałek 3 stycznia podczas ceremonii otwarcia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Przeczytaj więcej informacji o polskich drogach na stronie głównej Gazeta.pl
Oddany do użytku fragment drogi ekspresowej S61 Wysokie-Raczki to pierwszy z trzech odcinków realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, który został zakończony. W 2022 roku ma zostać udostępniony do ruchu odcinek S61 Szczuczyn-Ełk Południe, podobnie jak odcinek w woj. podlaskim, od Suwałk do granicy Polski z Litwą w Budzisku. W roku 2023 dobiegnie końca budowa odcinka Ełk Południe-Wysokie.
Do czasu zakończenia budowy pozostałych dwóch odcinków S61 w województwie warmińsko-mazurskim ruch tranzytowy z węzła Raczki będzie kierowany tak, jak dotychczas drogą krajową nr 8 w kierunku Augustowa.