W środę o godz. 11.00 rozpoczęła się konferencja prasowa, na której władze PKN Orlen zaprezentowały warunki przejęcia części innego paliwowego giganta. Fuzja ze spółką Lotos jest możliwa tylko pod warunkiem sprzedaży części aktywów przedsiębiorca podmiotom zewnętrznym.
Zgodnie z komunikatem Orlenu 417 stacji paliw Lotos przejmie za 610 mln dol MOL - węgierski gigant rynku paliwowego. W ramach tej samej transakcji Orlen przejmuje 185 stacji MOL na terenie Węgier i Słowacji.
- To historyczna chwila. Realizujemy projekt, o którym mówiło wielu naszych poprzedników, ale zabrakło im odwagi i determinacji. Tworzymy najsilniejszy koncern paliwowo-energetyczny w tej części Europy. Połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos to gigantyczna szansa dla rozwoju Polski - stwierdził podczas konferencji prasowej Daniel Obajtek, prezes Orlenu.
Warunkową zgodę na przejęcie Lotosu Komisja Europejska wydała w połowie lipca 2020 roku. Informowano wówczas, że chodzi między innymi o sprzedaż 30 procent udziałów rafinerii przejętej Grupy Lotos wraz z pakietem praw zaradczych i 80 procent jej stacji.
Orlen wskazał też partnera PKN Orlen, który będzie współpracował z nim na rynku aktywów rafineryjnych, hurtowych, a także paliw lotniczych. To Saudi Arabian Oil Company. Pomiędzy spółkami Lotosem a Aramco Overseas Company zawarto przedwstępną umowę zbycia 30 proc. udziałów w Lotos Asfalt i udziały w Rafinerii Gdańskiej - czytamy w komunikacie.
Saudyjska spółka jest największym producentem ropy naftowej. W 2019 roku jej aktywa szacowano na dwa biliony dolarów.
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl
Ogłoszenie decyzji dotyczącej Orlenu i Lotosu nastąpiło dwa dni przed terminem wskazanym przez władze Unii Europejskiej. W piątek - 14 stycznia - mija bowiem termin przedstawienia Komisji Europejskiej środków zaradczych związanych z największą fuzją na polskim rynku - połączeniem PKN Orlen i Grupy Lotos.
Chodzi o kroki pozwalające płockiemu koncernowi wywiązać się z zobowiązań wskazanych przez Brukselę, które mają chronić polski rynek przed nadmierną koncentracją.
Inne zobowiązania to na przykład sprzedaż dziewięciu składów paliw niezależnemu operatorowi logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który zostałby mu przekazany.
Ostatnio pojawiły się w mediach nieoficjalne informacje na temat potencjalnych partnerów zainteresowanych przejęciem aktywów Lotosu. W związku z tym w niedzielę koncern wydał oświadczeniu, w którym podkreślono, że negocjacje z partnerami do środków zaradczych w związku z przejęciem Grupy Lotos przez PKN Orlen nie zostały sfinalizowane, dlatego doniesienia medialne na temat wyboru potencjalnych partnerów stanowią wyłącznie spekulacje.
Proces przejmowania kapitałowego gdańskiej firmy przez PKN Orlen rozpoczął się w lutym 2018 roku, kiedy podpisano list intencyjny ze Skarbem Państwa posiadającym w Lotosie 53,19 procent głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Zakończenie fuzji spodziewane jest w pierwszym półroczu 2022 roku.