W zeszłym tygodniu premier Mateusz Morawiecki przedstawił szczegóły dotyczące drugiej tarczy antyinflacyjnej. Rząd chce m.in. obniżyć VAT na żywność z 5 proc. do zera. Natomiast w projekcie ustawy znalazł się zapis, który nakazuje sprzedawcom eksponowanie informacji o tym, że podatek na żywność został zmniejszony. Obniżka podatku VAT na żywność ma wejść w życie od 1 lutego i będzie obowiązywać do końca lipca 2022 r.
W odpowiedzi na plany rządu Stokrotka zapowiedziała obniżkę cen, która, podobnie jak w przypadku zerowego podatku VAT na żywność, wejdzie w życie 1 lutego. Niższe ceny obejmą m.in. pieczywo, produkty mleczarskie, warzywa i owoce i zostaną wprowadzone w ponad 800 sklepach tej sieci
- Jako sieć zawsze postępujemy zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dlatego w związku z zapowiadanym zmniejszeniem podatku VAT podjęliśmy decyzję, że obniżamy ceny produktów w naszych sklepach. Dzięki temu klienci będą mogli znaleźć w całej sieci Stokrotka ponad 12 tysięcy artykułów spożywczych w atrakcyjnych, niższych cenach - powiedział Mirosław Wawryszczuk, członek zarządu oraz dyrektor sprzedaży i marketingu w sieci Stokrotka, cytowany przez Wiadomości Handlowe.
Przeczytaj więcej informacji handlowych na stronie głównej Gazeta.pl
Pod koniec zeszłego tygodnia Aldi i Lidl również zareagowały na planowaną obniżkę VAT na żywność. Sieć Lidl zapowiedziała, że "odda" klientom VAT, obniżając ceny na co najmniej 2 tys. artykułów. "Tańsze masło, mleko, śmietana, pieczywo, jabłka, marchew, ziemniaki… lista artykułów tańszych dzięki obniżce stawki VAT do 0 proc. jest bardzo długa" - wyjaśniono w komunikacie. Dodano, że "niższych cen klienci mogą spodziewać się już od 1 lutego".
Natomiast Aldi zamierza obniżyć ceny blisko 2 tys. produktów, a zmiana ma nastąpić jeszcze wcześniej - już od 31 stycznia. - Nie czekamy, jesteśmy o krok do przodu. Tak powinien reagować twórca formatu dyskontu, którym jesteśmy - mówił Adam Łopatka, Dyrektor Obszaru Category Management ALDI w Polsce.