ZUS ostrzega przed spoofingiem. Oszuści z łamaną polszczyzną podszywają się pod konsultantów

- Konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych, czy w bankach - podkreśla rzecznik ZUS Paweł Żebrowski. W ostatnich dniach klienci zgłaszają przypadki takich połączeń od osób mówiących łamaną polszczyzną.

Spoofing to jedna z metod oszustwa telefonicznego. Polega na zmianie wyświetlanego numeru telefonu i podszywanie się pod pracownika banku czy policjanta. Oszuści mogą w ten sposób wyłudzić ważne informacje.

PKO BP ostrzegająca przed oszustamiKolejna fala oszustw. Przestępcy podszywają się pod największy bank

Oszuści wydzwaniają do klientów stosując spoofing. ZUS ostrzega

Zakład Ubezpieczeń Społecznych powiadomił, że klienci zgłaszają od kilku dni informacje o połączeniach z numeru infolinii ZUS (22 560 16 00), w których osoba mówiąca łamaną polszczyzną pyta o potwierdzenie zmiany numeru telefonu do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) oraz pyta, czy ma poinformować banki w imieniu ZUS o zmianie numeru.

- Prosimy nic takiego nie potwierdzać. Przypominam, że konsultanci infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami - przypomina Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS, cytowana w komunikacie Urzędu Miasta Jaworzna.

Kopczyńska wyjaśnia, że takie rozmowy mogą dotyczyć np. wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub konkretnej sprawy klienta, prowadzonej przez ZUS. - Nie zmieniamy tą drogą numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie. Jeszcze raz prosimy klientów o czujność i rozwagę, by nikomu nie udostępniać swoich danych do logowania na PUE ZUS - dodała.

- Zgodnie z naszymi standardami, w sytuacji, kiedy jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem, nasi konsultanci przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta - wyjaśnia rzecznik ZUS Paweł Żebrowski, cytowany przez RMF FM za PAP.

Przeczytaj więcej podobnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl

Zdjęcie ilustracyjne.Polka dała się oszukać dwa razy na "amerykańskiego żołnierza"

Uwaga na oszustów. "Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu"

Oszuści starają się jak najbardziej uwiarygodnić, by wyciągnąć od nas dane. Sposobem na to jest m.in. zmiana wyświetlanego numeru telefonu. Przy SMS-ach czy połączeniach smartfony coraz częściej wyświetlają informacje na temat nadawcy wiadomości. Oszuści modyfikują te numery, byśmy uwierzyli, że dzwoni do nas na przykład bank. Niestety, policja jest bezradna - nie jest w stanie blokować tego rodzaju podstępów.

Technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej

- informuje profil Policja Zakopane

Policja przestrzega, by w kontaktach z nieznajomymi kierować się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Oszuści bowiem umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać naszą naiwność.

Zobacz wideo Ten laptop przetrwał starcie z Cyberpunkiem 2077. Victus by HP 16 zaskakuje wydajnością [TOPtech]
Więcej o: