W czwartek 13 stycznia Sejm uchwalił tzw. tarczę antyinflacyjną 2.0. Jednym z jej rozwiązań jest obniżenie podatku VAT na paliwo. Stawka spadnie z 23 proc. aż do 8 proc., co ma wpłynąć na obniżenie ceny paliw. Zanim to jednak nastąpi, spodziewane są kilkunastogroszowe wzrosty.
Po tymczasowej obniżce akcyzy w grudniu tuż przed świętami, ceny paliwa spadły o kilkadziesiąt groszy. W ostatnich kilku dniach ceny jednak znów poszły w górę i tak będzie do końca przyszłego tygodnia.
- Spodziewamy się podwyższenia cen benzyny Pb98 do poziomu 5,99-6,12 zł/l, a benzyny Pb95 do 5,73-5,85 zł/l. Jeśli chodzi o paliwo dieslowskie, może ono kosztować 5,80-5,93 zł/l. Nieco mniej dotkliwe będą zmiany w przypadku autogazu, dla którego spodziewamy się cen z przedziału 3,06-3,13 zł/l - czytamy na stronie branżowej serwisu e-petrol.pl.
Przeczytaj więcej podobnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl.
Wszystko dlatego, że w ciągu ostatnich dziesięciu dni cena baryłki ropy naftowej wzrosła o ponad osiem dolarów. Tak drastyczny skok musiał odbić się na stawkach, które dyktują koncerny paliwowe w Polsce. W porównaniu z ubiegłym weekendem benzyna 95-oktanowa w hurcie zdrożała o 90 zł/m sześcienny.
"Motorem napędowym zwyżki na rynku naftowym w ostatnich dniach były geopolityczne ryzyka dla podaży surowca, związane z incydentami na Bliskim Wschodzie oraz napiętą sytuacją na granicy rosyjsko-ukraińskiej" - skomentował portal.
O cenach paliw decydują ich producenci i importerzy, ale nie te koszty stanowią o cenie detalicznej. Niektóre składowe ceny paliwa, takie jak akcyza czy opłata paliwowa są stałe, ale już ceny zakupu i marże poszczególnych sprzedawców mogą być inne. Stąd biorą się różnice w cenach, nawet na stacjach tego samego koncernu.
Wracając do podatku VAT. Dopiero 1 lutego wejdzie obniżka VAT-u na paliwo, która będzie obowiązywała do 31 lipca i która sprawi, że za paliwo będziemy płacić już mniej. Przewidywania są takie, że ceny za litr benzyny i diesla spadną o 60-70 gr., a gazu LPG o ok. 40 gr. na litrze.
Paliwo jest jednym z najistotniejszych elementów gospodarki. To właśnie ono znacząco wpływa na dyktowanie cen niemal wszystkich wyrobów i usług, bowiem prawie każdy towar na świecie jest transportowany maszynami napędzanymi paliwem. Można mieć zatem nadzieję, że obniżka cen paliw w Polsce wpłynie także na obniżki np. materiałów budowlanych i innych produktów.