Tunel w Świnoujściu zostanie oddany z opóźnieniem. Inwestycja za 900 mln ma być do użytku w 2023 roku

Otwarcie Tunelu pod Świną w Świnoujściu łączącego wyspy Uznam i Wolin będzie opóźnione. Inwestycja, która ma usprawnić komunikację między wyspami pierwotnie miał być skończona pod koniec obecnego roku, ale przeszkodziła w tym pandemia. Na ten moment inwestycja warta 912 milinów ukończona jest w 60 proc., dlatego zdecydowano się przełożyć jej otwarcie na rok 2023.

Tunel budowany w Świnoujściu będzie przebiegać pod dnem Świny i połączy miasto z wyspą Uznam. Łączna długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km, a sam tunel będzie miał długość 1,48 km. Dzięki niemu Świnoujście zostanie na stałe połączone z resztą Polski. Obecnie komunikacja pomiędzy wyspami zapewniana jest poprzez przeprawy promowe, które mają ograniczoną przepustowość oraz są silnie zależne od warunków pogodowych.   

Zobacz wideo Fogiel: Zawsze mówiliśmy, że każdy w rządzie PiS powinien ciężko pracować i nikt nie powinien być pewny swojego stanowiska

Świnoujście. Opóźnienie w oddaniu tunelu pod Świną

W poniedziałek Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia poinformowała, że roboty budowlane powinny zakończy się do końca obecnego roku. Potrzebne będzie jednak kilka dodatkowych miesięcy na uruchomienie wszystkich systemów zarządzających tunelem. Tunel do użytku ma zostać oddany w maju lub czerwcu przyszłego roku. Tym razem jak informuje Michalska nie powinno być opóźnień, gdyż "w opinii wykonawcy to bardzo wiarygodny termin", a wcześniejsze opóźnienie wywołała "pandemia".  

Jak donosi TVN 24 BiS drążenie tunelu ukończono już we wrześniu. Aktualnie trwa budowa wyjść ewakuacyjnych. Wymaga to przebicia się przez obudowę tunelu, a możliwe jest to tylko przy zamrożonym gruncie. Proces ten jest niezwykle żmudny. W jednym przejściu grunty mrożone są już 4 tygodnie. Oprócz tego wciąż trwają prace nad prefabrykacją zbrojenia, deskowaniem i betonowaniem wsporników. Wykonawca ocenił ukończenie tunelu na 60 proc. 

Świnoujście. Postępy w pracach 

- Oprócz mrożenia gruntu przy budowie wyjść ewakuacyjnych EE1 oraz EE2, uszczelniana jest obudowa tubingowa tunelu. Od strony wyspy Wolin trwa montaż prefabrykatów typu "U" pod jezdnię, filigranów pod konstrukcje płyty poddrogowej oraz prefabrykatów sufitowych dla kanału wentylacyjnego. Rozpoczęto również betonowanie płyty poddrogowej - mówił na poniedziałkowej konferencji prasowej Jacek Król, inżynier firmy SWECO/Lafrenz nadzorującej budowę. 

Na wyspie Wolin prace nadal koncentrują się w komorze odbiorczej, gdzie wykańczana jest konstrukcja przejazdowa, a także odwodnienie drogi. Budowana jest sieć i uzbrojenie terenu oraz infrastruktury drogowej. W Wolinie cały czas zagospodarowywany jest plac budowy. Trwają tam prace porządkowe i utrzymaniowe. 

"Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu" - czytamy na stronie śledzącej postępy w budowie tunelu.

Więcej o: