Pokazał "paragon grozy". Zatankował tyle samo paliwa w styczniu i teraz. Różnica w cenie poraża

Jak bardzo wrosły ceny paliwa od początku roku? Jeden z użytkowników serwisu Wykop zachował paragon za tankowanie ze stycznia. Pod koniec marca zatankował ponownie 40 litrów paliwa. O ile więcej zapłacił? Jak na cenę wpłynęła tarcza antyinflacyjna?

O tym, że ceny paliwa na stacjach benzynowych wzrosły, nikogo nie trzeba przekonywać. Trudno sobie jednak uświadomić skalę wzrostu, bo nie każdy pamięta, ile tankował na początku roku za napełnienie baku paliwem.

Jeden z użytkowników portalu Wykop opublikował zdjęcie, które czarno na białym pokazuje, o ile więcej płacimy na paliwo. Paragon z jednej ze stacji klarownie uwidacznia też, jak w praktyce działa rządowa tarcza antyinflacyjna. 

Zobacz wideo Prof. Wojciechowski: Premier mógłby znaleźć sobie kolejne popychadło do naprawy Polskiego Ładu

Zatankował 40 litrów paliwa w styczniu i pod koniec marca

Na dokumencie widać opłatę za 40 litrów paliwa Verva Diesel. 4 stycznia kosztowało ono 5,97 zł za litr. Łącznie dało to 238,80 zł. 28 marca paliwo kosztowało już jednak 7,99 zł. Po zatankowaniu 40 litrów paliwa rachunek wyniósł już 319,60 zł. Różnica wynosi więc blisko 81 zł. 

Paragon w dobitny sposób pokazuje też to, jak działa tarcza antyinflacyjna. Albo jak dużą część wydatków na paliwo stanowi podatek VAT. W styczniu, przed wprowadzeniem tarczy antyinflacyjnej, która zakładała zmianę stawki podatku, kwota VAT wynosiła 44,65 zł. W marcu, pomimo znacznie wyższej kwoty netto (o ok. 100 zł), wartość podatku VAT na paragonie była około dwóch razy niższa. Wyniosła bowiem 23,67 zł. 

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina

Konferencja prasowa prezesa Narodowego Banku Polskiego Adama Glapińskiego w WarszawieInflacja w Polsce bardzo ostro w górę. Wynosi już prawie 11 proc.

Tarcza antyinflacyjna. Niższy VAT również na paliwo

Rządowa Tarcza Antyinflacyjna 2.0 wprowadzona została z początkiem lutego. Zakłada czasowe zniesienie lub obniżenie podatków, m.in. VAT-u. W przypadku paliwa stawkę zmniejszono z 23 do poziomu 8 proc. W grudniu obniżono z kolei podatek akcyzowy, którym obciążone jest paliwo. 

- Inflacja do Polski przyszła razem z pandemią COVID-19, z manipulacjami cenowymi Gazpromu i nieodpowiedzialną polityką klimatyczną Unii Europejskiej. To trzy główne przyczyny - argumentował szef rządu podczas konferencji prasowej poświęconej nowej tarczy. Premier Mateusz Morawiecki zapewnił też, że rząd "robi wszystko, żeby ceny były niższe oraz żeby zwalczyć inflacyjną huśtawkę". 

Joe BidenJoe Biden uwolni rezerwy ropy naftowej. "Historyczny krok"

Cena paliwa a inflacja. Eksperci wskazują na powiązanie

Problem utraty wartości pieniądza ma ścisły związek z cenami na stacjach. Jak zauważa w swojej analizie Mikołaj Fidziński w marcu wskaźnik inflacji był pchany w górę przede wszystkim przez ceny paliwa, które wzrosły aż o 28 proc. w ujęciu miesięcznym (tj. w porównaniu z lutym br.) oraz 33,5 proc. rok do roku. Ale oczywiście nie tylko ceny paliw złożyły się na ten odczyt - rok do roku żywność i napoje bezalkoholowe podrożały o 9,2 proc., a nośniki energii o 23,9 proc. 

Posłuchaj podcastu Anonymous wypowiedzieli wojnę Putinowi. Kto stoi za tą organizacją? [TECHNOTERAPIA]

Najnowsze informacje z Ukrainy po ukraińsku w naszym serwisie ukrayina.pl

Więcej o: