Ceny tuż przed świętami jeszcze mocniej górę. W naszym koszyku nawet ponad +50 proc.

Ceny masła o ponad jedną trzecią wyższe niż przed rokiem, za mąkę trzeba zapłacić o 11 proc. więcej, a za jajka o 10 proc. To wszystko blednie, jeśli spojrzymy, jak bardzo podrożał olej. W tym miesiącu sprawdziliśmy też ceny innych wykorzystywanych do świątecznych potraw produktów. Oto nasz raport z paragonów.
Zobacz wideo Ceny żywności zmieniają się teraz kilka razy w roku? Pytamy ekspertkę

W niektórych przypadkach widać efekt przedświątecznych promocji, ale i tak wciąż jest znacznie drożej niż przed rokiem. Przed świętami wielkanocnymi ceny w mniejszych sklepach (małoformatowych, do 300 m2 powierzchni) rosły - często w tempie dwucyfrowym, czasem nawet wysoko dwucyfrowym - w porównaniu z marcem 2021. Widać to w naszym raporcie z paragonów - zestawieniu przygotowanym przez agencję badawczą CMR oraz portale Gazeta.pl i Handelextra.pl. Jak kształtowały się ceny?

Więcej wiadomości z gospodarki na stronie głównej Gazeta.pl>>>

Wielkanocne podwyżki. Niektóre produkty zdrożały drastycznie

Wielkanocna kulinarna podstawa - jaja - w marcu były droższe o 10,3 proc. rok do roku. Duża podwyżka? Bynajmniej. Inne kluczowe do przygotowania na przykład świąteczne produkty - jak mąka, masło, cukier i olej - podrożały jeszcze mocniej. Ich ceny wzrosły i odpowiednio o 11,4 proc., 34,4 proc., 43,1 proc. i 51,6 proc. Ostatni na liście olej zdrożał najmocniej z całego naszego koszyka. Rok temu w marcu litr oleju rzepakowego wiodącej marki kosztował w badanym przez nas rodzaju sklepów średnio 7,06 zł, teraz to już 10,70 zł. Składający się w istotnej części z oleju majonez (słoiczek 400 gram) zdrożał średnio o 13 proc. rok do roku. 

Koszyk cenowy za marzec 2022 - nabiał i tłuszcze.Koszyk cenowy za marzec 2022 - nabiał i tłuszcze. Grafika: Gazeta.pl

Koszyk cenowy za marzec 2022 - cukier i słodycze.Koszyk cenowy za marzec 2022 - cukier i słodycze. Grafika: Gazeta.pl

Ceny masła rosły razem z innymi produktami mlecznymi. Samo mleko (świeże) o 14,6 proc., śmietana o 18,9 proc., ser żółty o 22,7 proc., a twaróg o 17,4 proc. Jak zauważa Elżbieta Szarejko z CMR, cukierniczy zamiennik masła - margaryna do pieczenia - rok temu tuż przed Wielkanocą kosztowała około 2 zł za kostkę o wadze 250 gram, teraz to około 30-40 proc. więcej niż przed rokiem. 

Wędliny ogólnie od pewnego już czasu tanieją, ale CMR sprawdził dla nas ceny białej kiełbasy. To wprawdzie produkt, który nie jest powszechnie dostępny w małych sklepach, ale przed Wielkanocą pojawia się go nieco więcej. Paczka o wadze 600 gram najpopularniejszej marki rok temu kosztowała 10-11 zł, w tym to około 12 zł, czyli o 12 proc. więcej. Ceny kiełbas innej często wybieranej marki także wzrosły o kilkanaście procent. 

Koszyk cenowy za marzec 2022 - jaja i produkty mięsne.Koszyk cenowy za marzec 2022 - jaja i produkty mięsne. Grafika: Gazeta.pl

Ceny chleba. Jest drogo, będzie drożej, a może jeszcze gorzej

Drożeje mąka, rosną ceny energii (i transportu - drogie paliwa), coraz więcej trzeba więc płacić za pieczywo. Bochenek chleba kosztuje o 25,1 proc. więcej niż rok temu, bułka kajzerka podrożała aż o 39,5 proc. Producenci pieczywa podnoszą alarm, że podwyżki się nie skończą, natomiast - ich zdaniem - może skończyć się… chleb.

Agustin Carstens,, szef Banku Rozrachunków Międzynarodowych: Możemy być u progu nowej ery inflacyjnejNadchodzi era inflacyjna - ostrzega szef banku centralnego banków centralnych

- Cena mąki w skupie bezpośrednio przekłada się na cenę pieczywa dostarczanego polskim konsumentom każdego dnia. Producenci nie mają wyboru, muszą podnosić ceny chleba, którego i tak w najczarniejszym scenariuszu, ze względu na spodziewany deficyt surowców oraz zapowiedziane ograniczenia ciągłości w dostawach gazu czy energii elektrycznej, może zabraknąć - tłumaczył w tym tygodniu Waldemar Topolski, prezes Stowarzyszenia Producentów Pieczywa. Organizacja zaapelowała m.in. do resortu rolnictwa o wprowadzenie ograniczenia dla wywozu surowców strategicznych, włączając zboża. Domagają się również uruchomienie rezerw strategicznych oraz dopłaty do zboża dla rolników przy sprzedaży ziarna w Polsce.

Koszyk cenowy za marzec 2022 - pieczywo i produkty zbożowe.Koszyk cenowy za marzec 2022 - pieczywo i produkty zbożowe. Grafika: Gazeta.pl

Przypomnijmy, że rekordowe podwyżki cen zbóż wynikają m.in. z tego, że to Ukraina jest znaczącym jego producentem - choć, o czym warto pamiętać - Polska nie importuje z tego kierunku istotnych ilości pszenicy (bo o nią głównie chodzi). Głównymi klientami Ukrainy są m.in. państwa Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu. Polsce zbóż nie powinno zabraknąć, niemniej wojna wywołuje na globalnym rynku niepokój, zwiększone poczucie ryzyka i podbija ceny. Warto mieć na uwadze, że na polskie rolnictwo większy wpływ mogą mieć ceny nawozów, których Ukraina, a także objęte sankcjami Rosja i Białoruś, są dużymi producentami. 

W kategorii "napoje" w naszym koszyku podrożało wszystko, ale szczególną uwagę warto zwrócić na kawę. Kawa mielona w marcu była droższa o ponad 24 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. 

Koszyk cenowy za marzec 2022 - napoje/kawa/herbata.Koszyk cenowy za marzec 2022 - napoje/kawa/herbata. Grafika: Gazeta.pl

Jeśli chodzi o warzywa, to niezmiennie tanieją jabłka. Rok do roku spadek cen sięgnął 18,5 proc. W pozostałych przypadkach - bananów, ziemniaków, pomidorów i ogórków - mamy wciąż wzrosty, i to dwucyfrowe, o odpowiednio 12,5 proc. 34,4 proc., 23,2 proc. i 23 proc. W przypadku ogórków w ujęciu miesiąc do miesiąca jest za to wyraźny spadek - aż o 20,2 proc. - niewykluczone, że widać tutaj efekt sezonowości. 

Koszyk cenowy za marzec 2022 - warzywa i owoce.Koszyk cenowy za marzec 2022 - warzywa i owoce. Grafika: Gazeta.pl

Drożejące zboża oraz inne surowce to oczywiście problem nie tylko polskich, ale i innych europejskich i światowych producentów. Ci z Belgii, zrzeszeni w organizacji Fevia, przeprowadzili ankietę wśród 700 swoich członków reprezentujących 27 sektorów przemysłu spożywczego. Aż 70 proc. z nich przyznało, że albo już zmieniło, albo będzie zmieniać składy produktów, żeby dostosować się do dostępności i cen surowców. Zaapelowali przy okazji do organów kontrolnych, by nie ścigać producentów za ewentualne niezgodności pomiędzy faktyczną zawartością produktów, a tym, co znajduje się na ich etykiecie. Z tego samego badania wynika, że czterech na 10 producentów będzie z powodu przerw w łańcuchach dostaw ograniczać bądź wstrzymywać produkcję. Ze strony polskiego przemysłu słychać raczej zapewnienia, że towaru nie zabraknie. Oczywiście pytanie pozostaje o ceny, które znajdą się na sklepowej półce.

Ceny żywności rosnąCeny żywności wybiły dziurę w suficie. Nawet o 147 proc. drożej

Koszyk cenowy oparty na danych z paragonów

Razem z portalem Handelextra.pl co miesiąc monitorujemy w Gazeta.pl i Handelextra.pl koszty robienia codziennych zakupów spożywczych - ponad 30 wybranych produktów. Skupiamy się na żywności, opierając się na danych dostarczanych przez CMR. To dane z paragonów, czyli faktyczny obraz tego, co sprzedają sklepy w całej Polsce. CMR zbiera takie dane od tysięcy placówek, z mniejszych powierzchniowo sklepów i sieci skupiających takie sklepy - położone blisko domów, w których robimy codzienne zakupy.

W konstruowaniu koszyka bierzemy pod uwagę wiodącą markę danego produktu (w oparciu o statystyki popularności w strukturze sprzedaży), ceny są uśrednione dla kraju. Tam, gdzie takiej wiodącej marki nie uda się wyróżnić (jak w przypadku pieczywa, sprzedawanego lokalnie), porównujemy produkty o takich samych parametrach. Uwzględniamy też promocje.

Najnowsze informacje z Ukrainy po ukraińsku w naszym serwisie ukrayina.pl

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.

Więcej o: