Odwołane loty - majówka 2022. Co zrobić w takiej sytuacji? Kiedy przysługuje odszkodowanie? [PORADNIK]

Konflikt z kontrolerami ruchu lotniczego może doprowadzić do zawieszenia aż 300 połączeń z Warszawy. Co zrobić w sytuacji, gdy linia lotnicza odwoła nasz lot? Czy osoby, które chcą wylecieć na majówkę 2022 powinni już szukać innych połączeń?

Co mają zrobić klienci lotów, których loty zostały odwołane? - takie pytanie zadano prezesowi ULC. - Te loty jeszcze nie zostały odwołane i liczymy, że nie zostaną odwołane - powiedział Piotr Samson. Jak przyznał dalej, pasażerowie mają "szereg alternatyw" by dotrzeć do połączenia w inne miejsce.

Zobacz wideo Dlaczego samoloty się spóźniają? To nie zawsze wina pogody

Majówka 2022. Co zrobić, jeśli jest ryzyko odwołania lotu? "Porty regionalne będą działać"

Samson przekonywał, że czas przejazdu pociągiem między Warszawą a Krakowem jest tak nieduży, że pasażerom nie powinno sprawić większego problemu dostać się na inne lotnisko. - Porty regionalne będą działać. Na razie jest za wcześnie, by mówić, jak klient powinien zadziałać, bo podejmujemy działania, by zminimalizować ten efekt odwołania lotu - powiedział następnie. 

- Bilet może być oczywiście zwrócony przez linię lotniczą. Linia też może przetransportować pasażera do innego portu, gdzie wykonywany jest lot do danego miejsca. Na liście priorytetowej są huby. Pasażer będzie mógł dolecieć do takiego hubu i stąd dotrzeć do docelowego miejsca, do którego nie ma dostępu np. z Warszawy - dodał. 

Dziennikarz zapytał, czy to poważne zachowanie w związku do podróżnych, którzy na sześć dni przed wylotem nie są w stanie sprawdzić, czy danego dnia mogą udać się w podróż. - Nie wiemy, jak zachowają się linie lotnicze. Spodziewamy się, że linie będą robiły wszystko, by przenieść pasażera na inny lot lub podstawić większe samoloty, o większej pojemności, by można było wylecieć z Warszawy lub polecieć z przesiadką - odpowiedział na to pytanie prezes ULC.

Z informacji przekazanej przez prezesa ULC można wnioskować, że klienci mogą w ostateczności:

  • szukać połączeń z portów regionalnych,
  • liczyć na działanie ze strony linii lotniczej - transportu na inne lotnisko,
  • szukać połączeń z przesiadkami.

Polskie Linie Lotnicze LOT oferują np. bezpłatną zmianę rezerwacji w przypadku ewentualnego anulowania rejsu. LOT informuje, że każdy pasażer ma możliwość zmiany daty, jak i kierunku podróży. Ewentualne koszty po stronie pasażera będą związane z pokryciem różnicy w wysokości podatków i różnicy taryfowej, gdyby początkowo zakupiona taryfa nie była dostępna

Odwołanie lotu - prawa pasażera

Po odwołania lotu pasażer ma prawo do odszkodowania oraz do otrzymania pomocy ze strony przewoźnika, co zostało uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Zgodnie z przepisami, pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot w przypadku, gdy:

  • lot był w całości realizowany na terenie UE;
  • lot zaczynał się na terenie UE;
  • lot zaczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w Unii - pod warunkiem, że był obsługiwany przez unijnego przewoźnika.

Zgodnie z prawem odwołany lot to taki, który w ogóle się nie rozpoczął lub który wystartował, ale ze względu na pewne okoliczności zawrócił do miejsca wylotu lub został przekierowany na inne lotnisko.

Prawa pasażera przy odwołanym locie

Przewoźnik powinien zapewnić pasażerom:

  • napoje i pożywienie - jeśli linia lotnicza tego nie zapewni, należy zapłacić samemu i zachować paragony.
  • prawo do kontaktu (dwa telefony, możliwość wysłania maili lub faxu).
  • zapewnienie noclegu oraz transport do niego.
  • prawo do żądania zwrotu kosztów biletu (przy całkowitej rezygnacji z podróży) i prawo do żądania lotu alternatywnego.

WAŻNE: Odszkodowanie nie przysługuje:

  • jeśli przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu na 2 tygodnie przed planowanym wylotem,
  • jeśli pasażer uzyskał informację o zmianie planu podróży na 14 do 7 dni przed planowaną datą - gdy zmiana obejmuje przełożenie lotu na wcześniejszą godzinę (do 2 godzin), a przylot do miejsca docelowego do 4 godzin później niż planowano. 
  • jeśli linia lotnicza w okresie krótszym niż siedem dni przed wylotem poinformowała o odwołaniu lotu i zaproponowała lot alternatywny, który odbędzie się nie więcej niż godzinę przed planowanym wcześniej czasem wylotu i dotrze do celu z maksymalnie dwugodzinnym opóźnieniem.

Odwołany lot - wysokość odszkodowania

  • Jeżeli lot nie przekraczał 1500 km, to za jego odwołanie pasażer może dostać 250 euro odszkodowania.
  • Jeśli lot przekroczył 1500 km w UE lub został wykonany poza UE na trasie od 1500 do 3500 km - to odszkodowanie wzrasta do 400 euro.
  • Loty, ktróy nie zaczynają się lub nie kończą w UE i wynoszą ponad 3500 km - odszkodowanie do 600 euro.
Więcej o: