Co mają zrobić klienci lotów, których loty zostały odwołane? - takie pytanie zadano prezesowi ULC. - Te loty jeszcze nie zostały odwołane i liczymy, że nie zostaną odwołane - powiedział Piotr Samson. Jak przyznał dalej, pasażerowie mają "szereg alternatyw" by dotrzeć do połączenia w inne miejsce.
Samson przekonywał, że czas przejazdu pociągiem między Warszawą a Krakowem jest tak nieduży, że pasażerom nie powinno sprawić większego problemu dostać się na inne lotnisko. - Porty regionalne będą działać. Na razie jest za wcześnie, by mówić, jak klient powinien zadziałać, bo podejmujemy działania, by zminimalizować ten efekt odwołania lotu - powiedział następnie.
- Bilet może być oczywiście zwrócony przez linię lotniczą. Linia też może przetransportować pasażera do innego portu, gdzie wykonywany jest lot do danego miejsca. Na liście priorytetowej są huby. Pasażer będzie mógł dolecieć do takiego hubu i stąd dotrzeć do docelowego miejsca, do którego nie ma dostępu np. z Warszawy - dodał.
Dziennikarz zapytał, czy to poważne zachowanie w związku do podróżnych, którzy na sześć dni przed wylotem nie są w stanie sprawdzić, czy danego dnia mogą udać się w podróż. - Nie wiemy, jak zachowają się linie lotnicze. Spodziewamy się, że linie będą robiły wszystko, by przenieść pasażera na inny lot lub podstawić większe samoloty, o większej pojemności, by można było wylecieć z Warszawy lub polecieć z przesiadką - odpowiedział na to pytanie prezes ULC.
Z informacji przekazanej przez prezesa ULC można wnioskować, że klienci mogą w ostateczności:
Polskie Linie Lotnicze LOT oferują np. bezpłatną zmianę rezerwacji w przypadku ewentualnego anulowania rejsu. LOT informuje, że każdy pasażer ma możliwość zmiany daty, jak i kierunku podróży. Ewentualne koszty po stronie pasażera będą związane z pokryciem różnicy w wysokości podatków i różnicy taryfowej, gdyby początkowo zakupiona taryfa nie była dostępna.
Po odwołania lotu pasażer ma prawo do odszkodowania oraz do otrzymania pomocy ze strony przewoźnika, co zostało uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Zgodnie z przepisami, pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot w przypadku, gdy:
Zgodnie z prawem odwołany lot to taki, który w ogóle się nie rozpoczął lub który wystartował, ale ze względu na pewne okoliczności zawrócił do miejsca wylotu lub został przekierowany na inne lotnisko.
Przewoźnik powinien zapewnić pasażerom:
WAŻNE: Odszkodowanie nie przysługuje: