PAŻP zaakceptowała część postulatów kontrolerów, ale to nie koniec rozmów. Dwie propozycje na stole

PAŻP w środę wieczorem przekazała, że zaakceptowała i wdroży postulaty kontrolerów lotów dotyczące bezpieczeństwa. Nadal nie osiągnięto jednak ostatecznego porozumienia w kwestii wynagrodzeń. Kierownictwo PAŻP przedstawiło dwie propozycje. Rozmowy mają być kontynuowane w czwartek od godz. 9.

Konflikt w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej dotyczy m.in. wysokości wynagrodzeń oraz kwestii bezpieczeństwa. Związkowcy nie zgadzają się na nowe zasady pracy, które obowiązują od początku roku. Przed ich wprowadzeniem maksymalna pensja kontrolera ruchu mogła wynieść ok. 90 tys. zł miesięcznie. Od stycznia jest to znacznie mniejsza kwota - maksymalnie 45 tys. zł. Nie oznacza to jednak, że wszyscy kontrolerzy osiągają zarobki na takim poziomie. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj:

Ile zarabiają kontrolerzy ruchu lotniczego? Ile zarabiają kontrolerzy ruchu lotniczego? "Zarobki obrosły w mit"

PAŻP zaakceptował część postulatów kontrolerów 

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała w środę wieczorem, że zaakceptowała postulaty kontrolerów lotów dotyczące procedur bezpieczeństwa. Uzgodniono też ich wdrożenie, ale ostatecznego kompromisu nie udało się jeszcze wypracować. 

Zobacz wideo Kiedy przysługuje nam zwrot kosztów, a kiedy odszkodowanie od przewoźnika? Ekspertka wyjaśnia

"Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, dążąc do doskonalenia procedur bezpieczeństwa, zaakceptowała i uzgodniła wdrożenie wszystkich dotyczących ich postulatów, zgłoszonych przez Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Od dwóch tygodni są one stopniowo wdrażane, a równolegle obecny zarząd PAŻP analizuje możliwość wprowadzania dalszych, pozytywnych zmian w tym zakresie" - napisał PAŻP w opublikowanym komunikacie.

Zaznaczono, że "zgodnie z obowiązującą w lotnictwie zasadą stałego dążenia do doskonalenia procedur bezpieczeństwa i praktyk operacyjnych" PAŻP wdroży 24 postulaty, które sformułował Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego. 

- W ostatnich tygodniach funkcjonujemy w sytuacji szczególnej, ale niezależnie od tego wszystkim nam w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zależy przede wszystkim na bezpieczeństwie w ruchu lotniczym. Dlatego, gdy tylko pojawiły się konkretne postulaty działań, mogących udoskonalić naszą działalność w zakresie bezpieczeństwa, zaakceptowaliśmy je i wprowadziliśmy do realizacji - mówiła prezeska PAŻP Anita Oleksiak. 

W komunikacie przypomniano też, że agencja jest zobowiązana do przestrzegania standardów ustanowionych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i Komisję Europejską oraz jest nadzorowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. 

"Postępowanie w zgodzie, a w określonych obszarach, przewyższanie norm ustanowionych przez te organizacje jest zadaniem, jakie przyjęło Kierownictwo PAŻP. Dlatego, działające w nowym składzie Kierownictwo rozpoczęło niezwłoczne wdrażanie postulatów dotyczących między innymi, ograniczania jednoosobowych obsad, weryfikacji tzw. pojemności sektorowych, określających ile samolotów jednocześnie mają do prowadzenia kontrolerzy w jednej chwili czy przywrócenia pełnej obsady Senior Kontrolerów także w nocy" - czytamy. 

Dokąd polecą LOT, Wizzair, Emirates i inni przewoźnicy?Dokąd polecą LOT, Wizzair, Emirates i inni przewoźnicy? [WYKAZ LINII]

Więcej informacji na temat konfliktu w PAŻP znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Konflikt w PAŻP. Są propozycje w sprawie wynagrodzeń 

Kierownictwo Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przedstawiło dwie propozycje porozumienia ze związkami zawodowymi reprezentujących kontrolerów ruchu lotniczego. Jak poinformował w środę PAŻP, około godziny 20.30 zakończyła się kolejna tura rozmów, które dotyczyły wysokości wynagrodzeń kontrolerów.

W komunikacie przesłanym mediom agencja zapowiadała, że wspólne ze związkami prace nad zgłoszonymi propozycjami miały trwać do późnych godzin wieczornych.

Pracodawca przedstawił dwie propozycje porozumienia ze Stroną Społeczną. Dziś do późnych godzin wieczornych będą trwały wspólne prace nad zgłoszonymi propozycjami

- przekazały w środę wieczorem obie strony

Kolejne spotkanie odbędzie się w czwartek o godzinie 9, również w czwartek spodziewać można się oświadczenia obu stron. 

Jeśli nie dojdzie do porozumienia, od 1 maja konieczne będzie ograniczenie liczby lotów. Cięcia dotknęłyby przede wszystkim dwóch mazowieckich lotnisk - w Modlinie i w Warszawie. 30 kwietnia kończą się wypowiedzenia zmieniające 136 warszawskim kontrolerom ruchu lotniczego. PAŻP negocjuje, by nie odchodzili z pracy.

Lotnisko Balice - zdjęcie ilustracyjneSpór kontrolerów z PAŻP. Co z czarterami i wycieczkami biur podróży?

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina

Więcej o: