Jak podaje GUS, w kwietniu tego roku w porównaniu z poprzednim miesiącem ceny żywności wzrosły o 4,4 proc., a rok do roku wzrost wyniósł 13,2 proc.
Z analizy przeprowadzonej przez UCE Research, Hiper-Com Poland i Wyższą Szkołą Bankową wynika jednak, że w kwietniu średni wzrost cen w sklepach wyniósł 21,8 proc. Według analityków zdrożały wszystkie z 12 badanych kategorii. Średnią winduje bardzo wyraźny wzrost produktów tłuszczowych. Podrożały rok do roku o 51,4 proc. Cena oleju wzrosła o 54,9 proc., a masła o 51,2 proc.
Na sklepowych półkach wyraźnie wzrosły też ceny mięsa - w kwietniu było droższe w porównaniu z rokiem poprzednim o 31,2 proc. Przy czym mięso drobiowe zdrożało o 45 proc., a wieprzowina o 28,7 proc.
Warzywa są droższe o 22 proc., przy czym w tej kategorii absolutnym rekordzistą są pomidory. Są droższe o blisko 63 proc. Polacy więcej płacą też za pieczywo - średni wzrost to 28,1 proc.
Polsat News postanowił sprawdzić, jak różnią się ceny żywności na bazarach w Warszawie i Łomży. Reporterka stacji zwróciła uwagę, że sprzedawcy pozyskują warzywa na giełdach, gdzie ceny są podobne, niezależne od miejscowości. W stolicy średnia zarobków jest jednak większa niż w małych miastach, co przekłada się na ceny towarów.
Wszystko zdrożało, dlatego mniej kupuje. Trzeba mniej jeść
- skomentował dla Polsatu mieszkaniec Warszawy, klient jednego ze stołecznych bazarów. Żywność potrafi być tam nawet dwa razy droższa, niż w Łomży.
Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl
Ceny w Warszawie:
Ceny w Łomży:
Jak podaje GUS, w kwietniu tego roku w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie żywności (o 4,4 procent), mieszkania (o 1,8 procent), odzieży i obuwia (o 3,0 procent) oraz rekreacji i kultury (o 2,0 procent), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 1,05 punktu procentowego, 0,47 punktu procentowego, 0,13 punktu procentowego i 0,12 punktu procentowego.
W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie mieszkania (o 17,0 procent), żywności (o 13,2 procent), transportu (o 21,1 procent), restauracji i hoteli (o 14,1 procent) oraz rekreacji i kultury (o 9,3 procent) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 4,22 punktu procentowego., 3,22 punktu procentowego, 1,99 punktu procentowego 0,66 punktu procentowego i 0,57 punktu procentowego.
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.