Wakacje 2022. PKP z pomysłem bezprzedziałowych pociągów. "Tramwaj nad morze"? Pasażerowie krytykują

PKP zamieniło TLK na Intercity w nocnych połączeniach nad morze. Oznacza to, że pasażerowie jadący z Łodzi przez Warszawę do Kołobrzegu będą podróżować bezprzedziałowym pociągiem. PKP zapowiada, że to "wyższy standard podróży", ale pasażerowie są innego zdania.

Wirtualna Polska doniosła, że PKP Intercity dokonały zmian w wakacyjnych rozkładach i do piątkowego, nocnego połączenia IC Słupia z Łodzi przez Warszawę do Kołobrzegu, wyznaczył elektryczny zespół (EZT), czyli bezprzedziałowy ED-160 Flirt. To nie pierwszy raz, gdy PKP wprowadzają taki tabor na taką trasę. Kilka lat temu podobne połączenie działało na trasie w góry; wtedy pasażerowie narzekali na warunki, nazywali podróż "męczarnią" i porównali ją do "jazdy SKM".  

Zobacz wideo Jakie są największe bolączki transportu publicznego w Polsce?

PKP Intercity. Wakacyjne połączenie Łódź - Kołobrzeg to jazda bezprzedziałowym pociągiem 

W rozmowie z WP Piotr Rachwalski, analityk rynku transportowego, tłumaczy, że taki tabor rzeczywiście może negatywnie wpłynąć na komfort podróży. Nad siedzącymi pasażerami mogą bowiem stać ci, którzy kupili "bilet bez wskazanego miejsca". Wyjaśnia również, że "w razie ewentualnej awarii trzeba odwołać cały pociąg, a nie wyczepić po prostu jeden wagon z usterką".  

ED-160 to, według opinii Rachwalskiego, pociąg do jazdy dziennej, a znajdujące się w nim fotele nie są wystarczająco wygodne do tak długiej jazdy. Ekspert zauważa też, że może brakować w pociągu miejsca na nogi, a sam pomysł przeznaczenia takiego składu na długą, nocną trasę nazywa "eksperymentem na żywym organizmie". Innego zdania są jednak przedstawiciele PKP, którzy o brak komfortu pasażerów się nie obawiają.

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina

PKP uważa, że zwiększyła pasażerom komfort jazdy 

"Połączenie Słupia obsługuje weekendowe szczyty przewozowe w kierunku Pomorza. Skład będzie kursował w okresie wakacji w kategorii Intercity, co oznacza, że podróżni otrzymają wyższy standard podróży (aktualnie pociąg kursuje w kategorii TLK). Połączenie będzie obsługiwane nowoczesnymi jednostkami ED160, na których pokładzie znajduje się klimatyzacja, udogodnienia dla podróżnych z niepełnosprawnościami, rowerzystów czy rodzin z dziećmi" - wyjaśnia WP Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP IC.

Więcej informacji z Polski i ze świata przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

PKP Intercity. Zmiany nie powinny wpłynąć na zainteresowanie połączeniem 

Dr Jakub Majewski z Fundacji ProKolej tłumaczy WP, że w całej Europie następuje trend odchodzenia od wagonów bezprzedziałowych przez dużych przewoźników. Podkreśla, że zlikwidowane jakiś czas temu wagony sypialniane czy z kuszetkami w najbliższym czasie nie powrócą. Mimo to nie uważa, żeby pasażerowie zrezygnowali z tego powodu z podróży pociągiem. 

- Pociąg znajdzie koniec końców swoich klientów, bo przewozy nad morze rosną, więc będą tacy, którzy skuszą się na "tramwaj nad morze" za np. 19 zł w promocji. Jednak z pewnością EZT to nie jest tabor na nocne połączenie - stwierdza dr Jakub Majewski.  

Więcej o: