Ukraina zbuduje "unijne" tory kolejowe. Zmiana "kosztowna i trudna, ale konieczna"

Ukraina rozpocznie budowę wąskich torów kolejowych, aby połączyć ukraińskie koleje z unijnymi - zapowiedział premier tego kraju Denis Szmyhal. Wyjaśnił, że na początku połączone zostaną duże miasta, a następnie projekt obejmie całą Ukrainę.

Pociągi w Ukrainie jeżdżą po torach o szerokości 1520 mm. Podobna szerokość obowiązuje również na Litwie, Łotwie, Estonii oraz Białorusi. Z kolei w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii) tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Wąskie tory kolejowe mają zastąpić szerokie. Ukraina zintegruje koleje z Europą

Premier Ukrainy Denis Szmyhal na posiedzeniu rządu 24 maja zapowiedział, że Ukraina będzie budować wąskie tory kolejowe, aby zintegrować ukraińskie koleje z europejskimi. Projekt obejmie początkowo duże miasta, po czym zostanie rozszerzony na cały kraj.

Więcej informacji z Ukrainy przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Wcześniej dyrektor operacyjny Ukrzaliznytsia (państwowe przedsiębiorstwo kolejowe na Ukrainie) Wiaczesław Eremin podkreślał, że zmiana torów na unijne będzie "kosztowna, długa i trudna, ale konieczna". Według niego rozważane są następujące trasy: Lwów-Kijów, Lwów-Odessa, Lwów-Krzywy Róg - podaje ukraiński serwis Ekonomiczna Prawda.

Ponadto w najbliższym czasie mają zostać otwarte dwa nowe przejścia graniczne na zachodniej granicy Ukrainy - powiadomił Denis Szmyhal. Ukraińskie Ministerstwo Infrastruktury, Straż Graniczna i Służba Celna mają w ciągu najbliższych sześciu miesięcy ustawić punkty kontrolne w miejscach, gdzie są już autostrady lub można je szybko wybudować.

Denis Szmyhal zapowiedział również, że Ukraina planuje w najbliższym czasie podpisać "bezwizowy ruch celny", czyli przystąpić do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej. Ten dokument, jak powiedział, jest podstawą przepływu towarów między państwami członkowskimi UE.

Komisja Europejska chce pomóc Ukrainie. Zapowiedziała utworzenie "korytarzy solidarnościowych"

Komisja Europejska zaproponowała w połowie maja br. ustanowienie "korytarzy solidarnościowych", aby Ukraina mogła eksportować swoje zboża i importować potrzebne jej towary - począwszy od pomocy humanitarnej, po pasze dla zwierząt i nawozy. Już wtedy wskazywano na problem różnic w szerokości torów kolejowych. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym poniższym artykule:

Ukraina. By pomóc w eksporcie zbóż, KE chce "korytarzy solidarnościowych". "Gigantyczne wyzwanie"

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina

Zobacz wideo Andrzej Duda przemawiał w Najwyższej Radzie Ukrainy. Przywitał go uścisk Zełenskiego, pożegnała owacja na stojąco
Więcej o: