"PAŻP wycofuje się z porozumienia, wyloty na wakacje zagrożone — mówią kontrolerzy lotów" - taką informację jako pierwszy podał dziennikarz Radia ZET Rafał Miżejewski. Jak ustalił dziennikarz Gazeta.pl Robert Kędzierski, oświadczenie kontrolerów ma pojawić się "jeszcze dziś".
Anna Garwolińska, która reprezentuje Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego, informuje w rozmowie z "Pulsem Biznesu", że rozmowy wróciły do punktu wyjścia. - Zarząd wycofał się z punktu, który przewidywał wyrównanie w 2025 r. pensji kontrolerów do wysokości inflacji z 2022 r. Tym razem z pracy może odejść nawet stu kontrolerów — ostrzega Garwolińska.
Jeśli związkowcy spełniliby swoje groźby, to ich rezygnacje z pracy doprowadziłyby do paraliżu nad polskim niebem i to tuż przed rozpoczęciem sezonu wakacyjnego.
Ostatnie porozumienie między Polską Agencją Żeglugi Powietrznej i kontrolerami lotów zostało zawarte pod koniec maja. Wówczas to strony porozumiały się m.in. w kwestii nadgodzin, które w przypadku kontrolerów lotów miały wynieść maksymalnie do 150 godzin w roku, a dla informatorów służby powietrznej do 240 godzin w roku. Nowy aneks do regulaminu pracy ograniczył też wzrost dodatków oraz zmienił zasady wynagradzania kontrolerów nie tylko w Warszawie, ale w całym kraju.
Mimo podpisanego porozumienia rozmowy między PAŻP i kontrolerami lotów nadal trwały. Kolejne spotkania dotyczyły bowiem wdrożenia 24 postulatów dotyczących procedur bezpieczeństwa — chodziło w nich m.in. o kwestie etyczne i sprawy bezpieczeństwa.
Głównym postulatem związków zawodowych było odejście od systemu jednozmianowości - zgodnie z którym nadzór nad bezpieczeństwem ruchu lotniczego na danym stanowisku sprawowała jedna osoba. Do rozszerzenia tego systemu doszło zwłaszcza po wybuchu epidemii koronawirusa. - System pracy jednoosobowej wcześniej był stosowany jedynie w przypadkach minimalnego ruchu np. w godzinach nocnych lub na lotniskach o bardzo małym natężeniu ruchu, jak np. Zielona Góra. Niestety po wybuchu pandemii system ten rozszerzono na największe lotniska w Polsce, bez przeprowadzenia wymaganej przy tego typu zmianie, oceny bezpieczeństwa — mówił w rozmowie z "DGP" przedstawiciel Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Służb Ruchu Lotniczego.
Kontrolerzy lotów domagają się: