Loty na wakacje zagrożone? Nieoficjalnie: PAŻP wycofuje się z porozumienia. "Oświadczenie dziś"

Z informacji przekazanych przez dziennikarza Radia ZET wynika, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) wycofa się z porozumienia zawartego z kontrolerami lotów. Taki ruch może spowodować problemy na lotniskach w Polsce i to tuż przed rozpoczęciem sezonu wakacyjnego. Jak ustalił Robert Kędzierski z Gazeta.pl, oficjalne oświadczenie pojawi się "jeszcze dziś".

"PAŻP wycofuje się z porozumienia, wyloty na wakacje zagrożone — mówią kontrolerzy lotów" - taką informację jako pierwszy podał dziennikarz Radia ZET Rafał Miżejewski. Jak ustalił dziennikarz Gazeta.pl Robert Kędzierski, oświadczenie kontrolerów ma pojawić się "jeszcze dziś". 

Loty na wakacje zagrożone? "Tym razem z pracy może odejść nawet stu kontrolerów"

Anna Garwolińska, która reprezentuje Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego, informuje w rozmowie z "Pulsem Biznesu", że rozmowy wróciły do punktu wyjścia. - Zarząd wycofał się z punktu, który przewidywał wyrównanie w 2025 r. pensji kontrolerów do wysokości inflacji z 2022 r. Tym razem z pracy może odejść nawet stu kontrolerów — ostrzega Garwolińska.

Jeśli związkowcy spełniliby swoje groźby, to ich rezygnacje z pracy doprowadziłyby do paraliżu nad polskim niebem i to tuż przed rozpoczęciem sezonu wakacyjnego.

Zobacz wideo Stewardesa Justyna Kłęk opowiada o tajnikach swojego zawodu

Spór kontrolerów lotu z PAŻP trwa od 2019 roku

Ostatnie porozumienie między Polską Agencją Żeglugi Powietrznej i kontrolerami lotów zostało zawarte pod koniec maja. Wówczas to strony porozumiały się m.in. w kwestii nadgodzin, które w przypadku kontrolerów lotów miały wynieść maksymalnie do 150 godzin w roku, a dla informatorów służby powietrznej do 240 godzin w roku. Nowy aneks do regulaminu pracy ograniczył też wzrost dodatków oraz zmienił zasady wynagradzania kontrolerów nie tylko w Warszawie, ale w całym kraju.

Mimo podpisanego porozumienia rozmowy między PAŻP i kontrolerami lotów nadal trwały. Kolejne spotkania dotyczyły bowiem wdrożenia 24 postulatów dotyczących procedur bezpieczeństwa — chodziło w nich m.in. o kwestie etyczne i sprawy bezpieczeństwa.

Głównym postulatem związków zawodowych było odejście od systemu jednozmianowości - zgodnie z którym nadzór nad bezpieczeństwem ruchu lotniczego na danym stanowisku sprawowała jedna osoba. Do rozszerzenia tego systemu doszło zwłaszcza po wybuchu epidemii koronawirusa. - System pracy jednoosobowej wcześniej był stosowany jedynie w przypadkach minimalnego ruchu np. w godzinach nocnych lub na lotniskach o bardzo małym natężeniu ruchu, jak np. Zielona Góra. Niestety po wybuchu pandemii system ten rozszerzono na największe lotniska w Polsce, bez przeprowadzenia wymaganej przy tego typu zmianie, oceny bezpieczeństwa — mówił w rozmowie z "DGP" przedstawiciel Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Służb Ruchu Lotniczego.

Piza za 556 zł z Ryanairem. 21-25 lipca. Włoska Piza to nie tylko krzywa wieża, ale też brama do jednego z najpiękniejszych regionów Włoch - Toskanii. Z Gdańska polecimy tam z Ryanairem dwa razy w tygodniu.Włochy luzują obostrzenia. Od 1 czerwca nowe zasady wjazdu

Postulaty kontrolerów lotów — stanowisko OZZRL

Kontrolerzy lotów domagają się:

  • zaprzestania nadużywania przez pracodawcę pracy jednostanowiskowej;
  • wprowadzenia radarowej służby kontroli zbliżania w TMA EPRZ;
  • zastąpienia kontroli proceduralnej radarową we wszystkich TMA w Polsce;
  • rezygnacji z zawieszenia wdrażania nowego podziału sektorowego TMA Kraków;
  • utworzenia stanowisk "Senior kontroler" w regionalnych organach kontroli ruchu lotniczego;
  • określenia jasnych i przejrzystych zasad rozwoju zawodowego dla personelu operacyjnego;
  • podniesienia uposażeń;
  • sprecyzowania zasad podwyższania pensji wraz ze wzrostem stażu pracy;
  • przywrócenia 100-proc. płatnych zwolnień lekarskich oraz dodatków weekendowych i świątecznych;
  • stworzenia jasnych zasad zmiany zaszeregowania w przyszłości;
  • przywrócenia świadczenia kondycyjnego;
  • zakończenia planowania przestojów w harmonogramach pracy;
  • wyposażenia regionalnych organów ATS w sprzęt pozwalający na efektywniejsze i bezpieczniejsze sprawowanie służby;
  • dostosowania warunków lokalowych, w których pracuje i wypoczywa personel ATS do odpowiednich standardów;
  • wprowadzenia procedur pozwalających na większy udział przedstawicieli poszczególnych organów ATS w procesie wprowadzania zmian i w organizacji pracy w ich rejonach odpowiedzialności;
  • wprowadzenia traktowania jako delegacji wyjazdów związanych z egzaminami, badaniami medycyny lotniczej czy szkoleniami niezbędnymi do utrzymania kwalifikacji, czy uprawnień.

PAŻP i kontrolerzy ruchu lotniczego zawieszają konfliktBez paraliżu nieba, ale w majówkę możliwe opóźnienia

Więcej o: