18 czerwca Litwa zakazała tranzytu kolejowego materiałów budowlanych (w tym cementu i wyrobów metalowych) do obwodu kaliningradzkiego. Stało się to w ramach czwartego pakietu sankcji na Rosję, który kraje UE przyjęły w połowie marca. Mieszkańcy Kaliningradu zaczęli w panice wykupować cement i - jak donoszą lokalne media, w tym portal mk.ru - wiele magazynów w regionie świeci pustkami.
- Cement wyprzedał się u nas w ciągu jednego dnia, przez sztucznie wywołane zamieszanie - powiedział portalowi Anatolij, jeden z mieszkańców obwodu. - Zabrakło także betonu. Wydaje mi się, że ma być dostarczony do piątku, ale nie jest to pewne. Ile będzie kosztował, tego też nie wiadomo. W ostatnich dniach cena 50-kilogramowego worka betonu wzrosła z 540 rubli (około 44,5 zł) do 790 (65 zł). Zobaczymy, co będzie dalej - dodał.
Cementowy kryzys skomentował Aleksander Rolbinow, wiceszef rządu regionalnego Kaliningradu. Poinformował, że obwód przestawia się na transport drogą morską.
Obecnie, przy wsparciu Ministerstwa Transportu Rosji, zmieniamy logistykę zaopatrywania regionu w niezbędne towary. W przypadku cementu całkowicie przestawiamy się na transport morski. Wspólnie z firmą Eurocement ustaliliśmy ilość materiałów dla branży budowlanej, które będą pakowane w big-bagi i transportowane dodatkowymi flotami
- powiedział polityk, cytowany przez stronę Kaliningrad.ru. Rolbinow zapewnił, że "sytuacja jest pod stałą kontrolą gubernatora obwodu".
Więcej wiadomości ze świata znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl >>>
Pierwsza partia cementu ma być przetransportowana uniwersalnym drobnicowcem "Chołmogory" na linii Bronka - Kaliningrad i wyruszyć w rejs 25 czerwca. Wykorzystany zostanie także statek "Ursa Major", kursujący między Bałtyjskiem w obwodzie kaliningradzkim a Ust-Ługą pod Petersburgiem.
Rosyjski resort transportu potwierdził już gotowość do przekierowania statków w celu zaopatrzenia obwodu kaliningradzkiego we wszystkie niezbędne towary. W ciągu najbliższych dwóch tygodni zostanie zwiększona przepustowość ruchu morskiego do Sankt Petersburga.
Jak podają władze obwodowe, lokalne firmy mają teraz na stanie 8,7 tys. ton cementu. Na torach i stacjach kolei kaliningradzkich znajduje się 151 wagonów o ładowności 10 tys. ton. Koleje moskiewskie mają dodatkowo 76 wagonów o ładowności 5 tys. ton. Ponadto do 20 lipca zarezerwowano załadunek na promy 155 wagonów o ładowności 10,2 tys. ton.
***
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina >>>