Wakacje kredytowe. UOKiK: Bank musi uwzględnić wniosek w dniu spłaty raty. Jeśli ją pobierze, ma zwrócić

- Bank ma obowiązek uszanować wniosek o wakacje kredytowe dostarczony także w dniu, kiedy przypada termin spłaty raty. Jeśli mimo to bank pobierze ratę, ma obowiązek ją zwrócić - przekazał prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Wczoraj prezes spotkał się z przedstawicielami 17 banków.

W piątek 29 lipca w życie weszły przepisy o wakacjach kredytowych. Ustawa czasowo rozszerza możliwość skorzystania z nich na wszystkich obywateli, którzy wzięli kredyt mieszkaniowy w złotych. Od początku jednak są poważne problemy komunikacyjne dotyczące tego rozwiązania.   

Zobacz wideo Turek: Wakacje kredytowe są rozwiązaniem dla osób, które mają teraz problem ze spłatą rat

Wakacje kredytowe - problemy ze złożeniem wniosku

Największe zamieszanie dotyczy składania wniosków. Początkowo wydawało się, że będzie na to ledwie kilka dni, bo zwolnienie za sierpień miało rzekomo wymagać, wniosku złożonego jeszcze w lipcu. Pierwotnie Ministerstwo Finansów przekazało, że wniosek musi zostać złożony "przed dniem spłaty raty", jednak po interwencji banku Millennium zmieniono zapis w oficjalnym poradniku, który potwierdza, że wniosek należy złożyć "nie później niż w dniu spłaty raty kapitałowo-odsetkowej".

Informacje te potwierdził również Tomasz Chróstny prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który przekazał, że "oświadczenie woli konsumenta o zawieszeniu spłaty raty obowiązuje już w dniu dostarczenia bankowi wniosku" - donosi RMF FM.  

- To jest bardzo ważne, bo część banków zaczęło oczekiwać, że ta informacja pojawi się wcześniej, wbrew zapisom ustawy. A zatem jeśli nasza rata jest ściągana 1 sierpnia, w poniedziałek, to również w poniedziałek, jeśli złożymy takie oświadczenie, bank ma obowiązek je uszanować. Jeśli bank pobrał ratę, ma obowiązek ją zwrócić - tłumaczył Chróstny, cytowany przez RMF.  

Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl

Wakacje kredytowe. "Banki powinny ułatwiać klientom"

Prezes UOKiK spotkał się wczoraj z przedstawicielami 17 banków w sprawie wakacji kredytowych. Poinformował ich, że proces składania wniosku o wakacje kredytowe musi być zgodny z ustawą i banki powinny ułatwić konsumentom skorzystanie z nich swoim klientom.  

"Obowiązkiem banku jest umożliwienie klientowi złożenia jednego wniosku w zakresie wszystkich okresów objętych wakacjami. Niedopuszczalne natomiast jest twierdzenie, że skorzystanie z wakacji kredytowych może negatywnie wpłynąć na ocenę zdolności kredytowej" - informuje UOKiK.  

Tłumaczyła to również Aleksandra Stankiewicz-Billewicz ekspert BIK w rozmowie z money.pl. "Zarówno przy wakacjach kredytowych umownych jak i ustawowych wprowadzanych w związku z COVID-19, tak i teraz fakt skorzystania przez klienta z wakacji kredytowych nie niesie negatywnego wpływu na scoring BIK" - czyli zdolność kredytową danej osoby. 

Wakacje kredytowe - problemy ze złożeniem wniosku

W piątek 29 lipca klienci banków sygnalizowali jednak - także nam, Gazeta.pl - że są problemy ze składaniem wniosków o wakacje kredytowe. Problemy te dotarły nawet do premiera Mateusza Morawieckiego, który bardzo stanowczo wypowiedział się o tym na konferencji prasowej: 

- Już jest interwencja prezesa UOKiK, ponieważ takie zachowanie banków jest absolutnie niedopuszczalne. Będziemy szukać tego typu zachowań i je piętnować, ponieważ banki muszą się stosować do regulacji, które zostały przyjęte przez rząd PiS i przez polski Sejm - mówił premier.  

- Słyszałem o takich zachowaniach, że banki próbują zniechęcać. Szanowni rodacy, zgłaszajcie takie przypadki do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wiem, że on już stara się przekierować znaczne siły kadrowe, eksperckie i analityczne, by wyłapywać tego typu przypadki. Na pewno będą stosowane surowe kary w przypadku łamania prawa - apelował. 

Więcej o: