Rosjanie dalej podrabiają zachód. Starbucks zamienił się w Stars Coffee

Stars Coffee - to nowo otwarta sieć kawiarni w Rosji. W rzeczywistości wcale nie jest ani nowa, ani tym bardziej oryginalna. W placówkach, które zostały po sieci Starbucks w Rosji, po wycofaniu się firmy z tamtejszego rynku, otwarto bowiem jej rosyjską kopię. Praktycznie identyczne jest zarówno logo jak i menu. Problematyczne może być za to odtworzenie lubianego smaku kawy.

Wiele zachodnich firm wycofało się z rosyjskiego rynku z powodu inwazji Rosji na Ukrainę. Lokalne przedsiębiorstwa próbują kopiować słynne marki, aby wypełnić lukę w rynku. Teraz na celowniku znalazła się popularna sieć kawiarni Starbucks. W rosyjskiej wersji będzie się nazywać Stars Coffee. 

Zobacz wideo Agencja Wywiadu przechwyciła rozmowę Rosjan: Żołnierze wiedzą o kłamstwach Kremla. "Propaganda u nas działa"

Starbucks wycofał się z Rosji. Ale Rosjanie już uzupełniają lukę w rynku

W maju Starbucks Corp. całkowicie opuścił Rosję po zawieszeniu działalności w tym kraju w marcu tego roku. Krok ten został spowodowany wojną, którą Rosja rozpętała w Ukrainie. W całej Rosji w maju zamkniętych zostało 130 licencjonowanych kawiarni, firma miała wypłacać wynagrodzenia swoim rosyjskim pracownikom jeszcze przez sześć miesięcy. Międzynarodowa sieć kawiarni pojawiła się w Rosji w 2007 roku i do 2022 roku odpowiadały one za 1 proc. dochodów firmy.   

CBS News donosi, że nowi inwestorzy zdążyli już stworzyć kopię sieci kawiarni Starbucks. Swoją działalność w Rosji rozpoczęła ona w piątek i działa pod nazwą Stars Coffee.

Logo kawiarni jest wręcz bliźniakiem syrenki znanej z amerykańskiej sieci kawiarni. Rozwiane włosy, mały uśmiech i gwiazda na głowie - postać niemal identyczna. Zamiast korony nosi jednak tradycyjne rosyjskie nakrycie głowy zwane kokosznik. Lekko zmieniona jest także kolorystyka - zamiast zielonej szaty graficznej jest brązowa. Menu również zbliżone jest do oryginału. 

Więcej informacji z kraju i ze świata na stronie głównej Gazeta.pl.

Rosjanie skopiowali Starbucks

Właścicielem restauracji jest Anton Pinskiy, który kupił kawiarnie po wycofaniu się z Rosji Starbucksa. Musiał on jednak zgodzić się na rebranding, co właśnie obserwujemy, choć na konferencji prasowej oficjalnie wypierał się kopiowania.  

- Postrzeganie ludzi może być różne. Ale jeśli porównasz, to oprócz koła, nie znajdziesz nic wspólnego - mówił, cytowany przez Reuters.  

Stars Coffe musi znaleźć alternatywę dla amerykańskiej technologii

Przedsiębiorca musiał również zrezygnować ze wszystkich technologii, które wcześniej były wykorzystywane przez amerykańską sieć. Stars Coffee ma importować ziarna z Ameryki Łacińskiej i Afryki, a pozostałe elementy mają być produkowane na miejscu w Rosji - wyjaśnia Agencja Reutera.

- Mamy produkt, który naszym zdaniem będzie konkurencyjny - mówił. 

Wkusno i Toczka okazała się klapą

Wcześniej Rosjanie w podobny sposób zastąpili sieć McDonald's. W czerwcu restauracje, w których wcześniej były lokale sieci, otworzyły się ponownie, pod nową rosyjską marką i nazwą Wkusno i Toczka. Można to przetłumaczyć jako "Smacznie i kropka". Trudno jednak nazwać jej wejście na rynek sukcesem.

Niedługo po otwarciu sieć wprowadziła specjalne restrykcje w swoich lokalach. Klienci nie mogą robić tam zdjęć czy ładować telefonów. Firma tłumaczyła to "ochroną prywatności", ale w mediach ludzie pokazywali zdjęcia spleśniałych bułek. Wiele z tych restauracji wycofała także ze swoich ofert frytki z powodu braku produktów do ich wytwarzania.    

Więcej o: