Prezes Agory: Kiedyś pieniądze z reklam cyrkulowały między mediami, dziś połowa trafia do Kalifornii

- Kiedyś pieniądze z reklam cyrkulowały między mediami krajowymi, które tworzą redakcje, zatrudniają dziennikarzy i produkują treści. Dziś połowa tego obrotu trafia do Kalifornii - powiedział prezes Agory Bartosz Hojka. Wskazał, że ekonomia mediów się zmieniła i "dlatego domagamy się dyrektywy o prawach pokrewnych i pośrednich".

W dniach 6-8 września odbywa się XXXI Forum Ekonomiczne w Karpaczu. Przedstawiciele polskich mediów dyskutowali na nim o przyszłości branży. Na forum obecny był m.in. Bartosz Hojka, prezes Agory.

Więcej informacji z Polski przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Agoraq kontra UKOiKSąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: Agora może przejąć Eurozet

Bartosz Hojka, prezes Agory: Jeśli ten ekosystem zostanie zniszczony, to skończy się sytuacją, z jaką mamy do czynienia w Chinach czy Rosji

- Z jednej strony jesteśmy pod presją ekonomiczną, preferencje reklamowe spółek Skarbu Państwa to są duże problemy. Na horyzoncie widać spowolnienie gospodarcze, które, jak wiemy, negatywnie odbija się na rynku reklamowym. Przed nami trudny rok - rok wyborczy - powiedział Bartosz Hojka, cytowany przez serwis money.pl.

Wskazał, że dominacja platform cyfrowych doprowadziła do sytuacji, w której "media zubożały". - Kiedyś pieniądze z reklam cyrkulowały między mediami krajowymi, które tworzą redakcje, zatrudniają dziennikarzy i produkują treści. Dziś połowa tego obrotu trafia do Kalifornii. Ekonomia mediów się zmieniła i dlatego domagamy się dyrektywy o prawach pokrewnych i pośrednich. Obawiam się, że przed nami kolejne miesiące dyskusji, a rzecz jest pilna. Jeśli ten ekosystem zostanie zniszczony, to skończy się sytuacją, z jaką mamy do czynienia w Chinach czy Rosji - ostrzegał Hojka, którego cytuje Business Insider.

Właściciel Wirtualnej Polski w imieniu środowiska mediów apelował do Unii Europejskiej, aby "przyjrzała się tym praktykom i wyrugowała chwyty poniżej pasa". - Jako branża, staramy się trzymać razem. Planujemy zawiązać wspólną organizację zbiorowego zarządzania, która ma nas reprezentować przed globalnymi graczami - mówił Jacek Świderski podczas debaty.

Zdaniem prezesa Agory nie dojdzie do sytuacji, w której model subskrypcyjny będzie jedynym docelowym. - Oba modele mediów [subskrypcyjny i reklamowy - przyp. red.] będą istniały. Jak mówił Stanisław Lem, będzie tak samo, tylko bardziej - wskazał.

Zobacz wideo Najlepszy biznesowy laptop z Windowsem? Testujemy Huawei Matebook Pro X 2022 [TOPtech]
Więcej o: