W sobotę oficjalne otwarcie Kanału Żeglugowego przez Przekop Mierzei Wiślanej. Szukano "odważnego kapitana"

W sobotę (17 września) nastąpi uroczyste otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - nowej drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Od niedzieli kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających. Po raz pierwszy w historii będą one mogły wpłynąć na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej. Pełną funkcjonalność kanał uzyska w przyszłym roku.

Docelowo inwestycja ma ułatwić dostęp do elbląskiego portu oraz skrócić drogę - dotychczasowa biegnie przez Cieśninę Piławską, a zatem przez terytorium Rosji, i jest dłuższa o 100 kilometrów. Data otwarcia nowej drogi wodnej nie jest przypadkowa - 17 września to rocznica ataku ZSRR na Polskę w 1939 roku. Rząd chce w ten sposób pokazać, że Polska uniezależnia się od Rosji.

Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Przekop Mierzei Wiślanej. Szukano "odważnego kapitana"

Jak pisaliśmy wcześniej, organizatorzy poszukiwali "odważnego kapitana", który podczas uroczystości otwarcia przepłynąłby statkiem do Elbląga po szlaku wodnym i nie obawiałby się ugrzęźnięcia na mieliźnie. Ostatecznie jednak statek, zamiast przewieźć węgiel, na co wskazywały nieoficjalne doniesienia, przewiezie polityków i urzędników. - Żadna jednostka towarowa nie będzie jeszcze mieć pozwolenia, prócz rządowych lub należących do Urzędu Morskiego - powiedział Arkadiusz Zgliński, dyrektor Portu Elbląg w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

Pierwszym statkiem, który przepłynie przez przekop Mierzei Wiślanej, będzie 60-metrowy, wielozadaniowy Zodiak II, flagowa jednostka Urzędu Morskiego w Gdyni.

W uroczystości wezmą udział także jednostki Marynarki Wojennej RP, Morskiego Oddziału Straży Granicznej, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Policji, Żandarmerii Wojskowej oraz jednostki hydrograficzne i patrolowo-kontrolne administracji morskiej

- czytamy w komunikacie Urzędu Morskiego w Gdyni.

Zobacz wideo Dlaczego przekopujemy Mierzeję Wiślaną?

Kanał Żeglugowy zostanie otwarty, ale nie jest skończony. Prezydent Elbląga komentuje

"Rzeczpospolita" komentuje, że kwestia dokończenia inwestycji "na razie ma charakter propagandowy" - przekop jest gotowy, ale dla statków o zanurzeniu do 4,5 metra droga do portu w Elblągu pozostanie zamknięta. Niezbędne jest pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym, co będzie kosztować w sumie ok. 100 mln zł. Pogłębiony kanał kończy się bowiem 900 metrów od portu.

Rząd uważa, że inwestycję powinien dokończyć samorząd. Prezydent Elbląga Witold Wróblewski jest przeciwnego zdania. - Przekop za 2 mld zł jest pogłębiany, ale nie do końca. Czy ktoś może mi to wyjaśnić? - pyta włodarz w rozmowie z Business Insiderem. Jak dodaje, jego zdaniem powodem obecnej sytuacji może być jego powiązanie z PSL. - To rządowi powinno zależeć, żeby dokończyć tak kosztowną inwestycję - mówi.

Wróblewski ma jednak nadzieję na pozytywne zakończenie. – Najważniejsze, że przekop jest i nikt go nie zakopie. Jestem przekonany, że sprawa się rozwiążę po naszej myśli – jak nie teraz, to za jakiś czas – opowiada w rozmowie z serwisem.

Więcej aktualnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl

Kanał Żeglugowy przez Przekop Mierzei Wiślanej - koszt inwestycji poznamy już wkrótce

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry. Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma ponad kilometr długości i pięć metrów głębokości. Docelowo, po zakończeniu wszystkich prac i pogłębieniu toru wodnego do samego portu w Elblągu, będą do niego mogły wpływać jednostki o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów.

Ustawę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną Sejm uchwalił 24 lutego 2017 roku. Inwestycję usytuowano we wsi Nowy Świat w gminie Sztutowo. W październiku 2018 roku, z udziałem prezesa PiS Jaroslawa Kaczyńskiego, nastąpiło wbicie ostatniego słupka geodezyjnego przekopu. Rok później plac budowy przekazano wykonawcy - polsko-belgijskie konsorcjum spółek NDI oraz Besix.

Dotychczas - od października 2019 roku do września 2022 roku - wykonano port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami, które umożliwią przejazd nad kanałem. Poza tym zbudowano sztuczną wyspę zlokalizowaną na Zalewie Wiślanym.

Według zapowiedzi rządu ostateczny koszt budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną będzie znany w październiku lub listopadzie tego roku.

Sam przekop przez Mierzeję nie oznacza zakończenia prac przy całym projekcie. II etap obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg oraz budowę mostu obrotowego w Nowakowie.

Zwolennicy przekopu twierdzą, że inwestycja przyniesie korzyści militarne, turystyczne i ekonomiczne. Przeciwnicy, że projekt jest nieopłacalny i szkodliwy dla środowiska naturalnego.

Więcej o: