W życie wchodzi nowa ustawa o dokumentach paszportowych. Nastąpi również uruchomienie Rejestru Dokumentów Paszportowych (RDP). Jak czytamy w komunikatach rządowych, podróżni powinni w związku z tym przygotować się na utrudnienia.
W związku z wejściem w życie wspomnianej ustawy i uruchomieniem rejestru, w okresie 8-14 listopada organy paszportowe w Polsce i za granicą nie będą przyjmować wniosków paszportowych. Nie będzie można też odbierać gotowych dokumentów. Jak czytamy, w tym okresie organy paszportowe będą mogły wydawać wyłącznie paszporty tymczasowe w szczególnie uzasadnionych i krytycznych przypadkach.
"Prosimy o uwzględnienie powyższych okoliczności w swoich planach wyjazdowych i zaplanowanie wizyty w naszych urzędach najpóźniej do 7 listopada 2022 r. (poniedziałek) lub od 15 listopada 2022 r. (wtorek)" - czytamy.
Więcej informacji z Polski przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Ustawa o dokumentach paszportowych uchyli obowiązującą obecnie regulację z 2006 r. Jej celem jest usprawnienie i uproszczenie procesu ubiegania się o dokumenty paszportowe oraz zwiększenie bezpieczeństwa tych dokumentów.
Ustawa zakłada m.in. ustanowienie Rejestru Dokumentów Paszportowych, który zastąpi Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych. RDP ma z kolei stanowić część Systemu Rejestrów Państwowych.
Przepisy zawarte w ustawie pozwolą gromadzić w Rejestrze Dokumentów Paszportowych dokumenty w postaci elektronicznej, podpisane podpisem zaufanym, podpisem osobistym lub podpisem kwalifikowanym, a także odwzorowania cyfrowych dokumentów sporządzonych w postaci papierowej związanych z dokumentami paszportowymi. Nowy rejestr oznacza zatem, że nie trzeba będzie wypełniać papierowego wniosku o paszport.
Jak informuje Kancelaria Premiera Rady Ministrów, ustawa pozwoli uruchomić nowe e-usługi, które pozwolą:
Zmiany wchodzą w życie od 13 listopada 2022 r.