Będzie przerwa w wydawaniu paszportów. Urzędy nie przyjmą wniosku. Kiedy?

Urzędy paszportowe w Polsce i za granicą w dniach 8-14 listopada nie będą przyjmować wniosków paszportowych. Nie będzie można również odebrać gotowych dokumentów.

W życie wchodzi nowa ustawa o dokumentach paszportowych. Nastąpi również uruchomienie Rejestru Dokumentów Paszportowych (RDP). Jak czytamy w komunikatach rządowych, podróżni powinni w związku z tym przygotować się na utrudnienia.

Palenie w piecu i sprawdzanie jakości paliwa. Zdjęcie ilustracyjne.Cała zima i część wiosny z zawieszonymi normami jakości paliw. Jest projekt

Paszporty nie będą wydawane. W jakich dniach urzędy nie będą przyjmować wniosków?

W związku z wejściem w życie wspomnianej ustawy i uruchomieniem rejestru, w okresie 8-14 listopada organy paszportowe w Polsce i za granicą nie będą przyjmować wniosków paszportowych. Nie będzie można też odbierać gotowych dokumentów. Jak czytamy, w tym okresie organy paszportowe będą mogły wydawać wyłącznie paszporty tymczasowe w szczególnie uzasadnionych i krytycznych przypadkach.

"Prosimy o uwzględnienie powyższych okoliczności w swoich planach wyjazdowych i zaplanowanie wizyty w naszych urzędach najpóźniej do 7 listopada 2022 r. (poniedziałek) lub od 15 listopada 2022 r. (wtorek)" - czytamy.

Więcej informacji z Polski przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Premier Mateusz Morawiecki i prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podczas konferencji na stacji benzynowej Orlen w Warszawie, 1.02.2022PiS chce zablokować zmiany w pięciu spółkach, w tym Orlenie. Jest projekt

Nowe paszporty. Rusza nowy Rejestr Dokumentów Paszportowych (RDP)

Ustawa o dokumentach paszportowych uchyli obowiązującą obecnie regulację z 2006 r. Jej celem jest usprawnienie i uproszczenie procesu ubiegania się o dokumenty paszportowe oraz zwiększenie bezpieczeństwa tych dokumentów.

Ustawa zakłada m.in. ustanowienie Rejestru Dokumentów Paszportowych, który zastąpi Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych. RDP ma z kolei stanowić część Systemu Rejestrów Państwowych.

Przepisy zawarte w ustawie pozwolą gromadzić w Rejestrze Dokumentów Paszportowych dokumenty w postaci elektronicznej, podpisane podpisem zaufanym, podpisem osobistym lub podpisem kwalifikowanym, a także odwzorowania cyfrowych dokumentów sporządzonych w postaci papierowej związanych z dokumentami paszportowymi. Nowy rejestr oznacza zatem, że nie trzeba będzie wypełniać papierowego wniosku o paszport.

Jak informuje Kancelaria Premiera Rady Ministrów, ustawa pozwoli uruchomić nowe e-usługi, które pozwolą:

  • sprawdzić dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych;
  • sprawdzić, czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru;
  • sprawdzić, ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego;
  • zgłosić utratę lub uszkodzenia paszportu albo innego dokumentu paszportowego;
  • potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, który dostarczył kurier (e-usługa dostępna za granicą)

Zmiany wchodzą w życie od 13 listopada 2022 r.

Zobacz wideo "Nie polecę, nie warto", czyli jak oszczędzić na wakacjach. Bronek radzi w "Co tak drogo"
Więcej o: