Urlop okolicznościowy przyznawany jest pracownikowi w ściśle określonych okolicznościach, które związane są z nim samym lub najbliższymi członkami rodziny. Są to dodatkowe dni, które nie wliczają się w pulę standardowego urlopu. Zasady dotyczące korzystania z urlopu okolicznościowego uregulowane są w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy.
Jak wynika z § 15. wyżej wspomnianego rozporządzenia, pracownik może otrzymać płatny urlop ze względu na ważne wydarzenia w życiu. O chęci uzyskania wolnego powinien odpowiednio wcześnie poinformować pracodawcę - chyba, że doszło do nagłej i niespodziewanej sytuacji, takiej jak śmierć bliskiego. W tym przypadku podwładny powinien zgłosić to przełożonemu jak najszybciej, a najpóźniej w drugim dniu nieobecności.
W przypadku składania wniosku o urlop okolicznościowy pracownik musi okazać właściwe dokumenty, na przykład akt zgonu. Jeżeli nie jest to możliwe wcześniej, formalności muszą zostać uzupełnione w chwili otrzymania dokumentacji.
Przeczytaj więcej aktualnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl.
We wniosku do pracodawcy o udzielenie urlopu okolicznościowego powinno się znaleźć kilka wymaganych informacji. Są to imię i nazwisko pracownika, adres, miejscowość i data, nazwa i adres pracodawcy, okoliczności uzasadniające przyznanie urlopu, liczba dni urlopu i data, a także podpis pracownika.