Wyprzedaże 2022 - co z nietrafionym zakupem? Nie zawsze możemy dokonać zwrotu [PORADNIK UOKiK]

Wyprzedaże to okazje do zakupów różnorodnych produktów w zwykle atrakcyjnych cenach. Czy aby na pewno? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia, na co należy uważać podczas wyprzedaży i promocji oraz co zrobić, gdy zakupiony towar okazuje się nietrafiony.

Black Friday to dzień wyprzedaży, z którego coraz częściej korzystają także Polacy. Przed Bożym Narodzeniem w sklepach zaczną pojawiać się tłumy ludzi, którzy będą "polować" na super promocje. Zakupy przez internet cieszą się nie mniejszym powodzeniem. Eksperci mówią jasno: kupujemy za dużo i często niepotrzebnie.

Black Friday 2022. Ceny bez tajemnic

Black Friday już za nami, a przed nami Cyber Monday czy wyprzedaże świąteczne i noworoczne. Z pozoru wszystko wygląda prosto i zachęcająco - bo można zaoszczędzić. Łatwo jednak wpaść w jedną z pułapek, które "szykują" dla nas sprzedawcy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Europejskim Centrum Konsumenckim opisał przykładowe sytuacje, z którymi najczęściej spotykają się konsumenci korzystający z okazji cenowych zarówno w polskich, jak i zagranicznych sklepach.

Jest tu mowa o podnoszeniu cen na kilka dni przed planowaną wyprzedażą, o promocjach typu "wielka wyprzedaż artykułów", czy "drugi produkt za pół ceny" czy też różnicach cenowych: tych na metkach, a tych na paragonie.

Black Friday. Co z nietrafionym zakupem?

Jak czytamy w informacji przygotowanej przez UOKiK, jeżeli dokonaliśmy zakupu w stacjonarnym sklepie, to zgodnie z polskim prawem sprzedawca może, ale nie ma obowiązku, by przyjąć zwrot niewadliwego towaru tylko dlatego, że klient się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać.

Sytuacja wygląda nieco inaczej, jeżeli towar ma wadę. Wtedy zwrot towaru może być dokonany pod pewnymi warunkami w ramach reklamacji złożonej na zasadach rękojmi.

Przeczytaj więcej informacji z kraju i ze świata na stronie głównej Gazeta.pl.

Zobacz wideo Oszczędzając prąd, realnie oszczędzamy nasze pieniądze?

Ponadto sprzedawca może (ale nie musi) przewidzieć w regulaminie sklepu stacjonarnego ewentualność zwrotu towaru przez kupującego w określonym terminie (np. 30 dni) i pod określonymi warunkami (np. tylko z paragonem zakupu i oryginalnymi metkami, w stanie nienaruszonym). Taka praktyka wynika najczęściej z polityki konkretnego przedsiębiorcy, a nie z przepisów prawa.

Pamiętajmy o wyjątkowych sytuacjach - nie wszystko możemy zwrócić! Jeśli zamówisz t-shirt personalizowany np. ze zdjęciem swojego pupila - zwrot może być ograniczony lub niedozwolony. Podobnie byłoby z produktem z krótkim terminem przydatności, odpakowaną płytą CD czy biletem na wydarzenie

- przypomina w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Więcej o: