Krótszy tydzień pracy to oczywistość, która może przynieść korzyści społeczne, gospodarcze i klimatyczne - czytamy w komunikacie 4 Day Week Global, organizacji non-profit, która przeprowadziła badanie we współpracy z naukowcami z amerykańskiej uczelni Boston College, irlandzkiego University College Dublin oraz angielskiego Uniwersytetu w Cambridge. Eksperyment trwał pół roku i został przeprowadzony w 2022 roku w Irlandii oraz Stanach Zjednoczonych.
Czterodniowy tydzień pracy został przyjęty w ramach tego programu w 33 firmach, objęto nim łącznie 903 pracowników. Co ważne, pracownicy wykonywali swoje obowiązki zawodowe przez 32 godziny w tygodniu, ale ich pensje nie zostały obniżone.
Organizacja 4 Day Week Global udostępniła wyniki tych badań. "Eksperyment okazał się wielkim sukcesem w praktycznie każdym wymiarze. Firmy są bardzo zadowolone ze swoich wyników, produktywności i ogólnego doświadczenia, a prawie wszystkie z nich już zobowiązały się lub planują kontynuację harmonogramu czterodniowego tygodnia" - czytamy w komunikacie.
Więcej informacji ze świata przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Z przeprowadzonej ankiety wynika, że spośród 495 pracowników (pozostali nie wypełnili ankiety) 97 proc. było zadowolonych z projektu i wyraziło nadzieję na kontynuację czterodniowego tygodnia pracy w swoim miejscu zatrudnienia. Organizacja 4 Day Week Global dodała, że poprawiło się również ich ogólne zdrowie i samopoczucie.
Natomiast 27 firm (pozostałe sześć przedsiębiorstw nie wypełniło ankiety) oceniło swoje ogólne wrażenia na 9 punktów w 10-stopniowej skali i potwierdziło, że już nie powróci do standardowego pięciodniowego tygodnia pracy. Co więcej, średnie przychody w tych firmach wzrosły o 38 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, tj. gdy pracownicy wykonywali obowiązki zawodowe przez 40 godzin tygodniowo.
Profesorka socjologii w Boston College oraz główna badaczka tego eksperymentu Juliet Schor wskazała, że pracownicy nie zgłaszali większej intensywności pracy. - Sugeruje to, że strategia reorganizacji pracy powiodła się, a wyniki nie osiągnięto poprzez przyspieszenie pracy, co nie jest ani zrównoważone, ani pożądane - powiedziała, cytowana za stacją CNN.
Z kolei Jon Leland, dyrektor ds. strategii w amerykańskim serwisie crowdfundingowym Kickstarter ocenił, że czterodniowy tydzień pracy jest "prawdziwie korzystny dla obu stron". Firma ta uczestniczyła w eksperymencie. - Czterodniowy tydzień był rewolucyjny dla naszej firmy i naszych pracowników. Personel jest bardziej skoncentrowany, bardziej zaangażowany i oddany, co pomaga nam lepiej niż wcześniej osiągać nasze cele - brzmiało jego oświadczenie, cytowane przez CNN.