Zakupy online ze zmianami od 2023 roku. "Nawet 2 mln euro kary za niedostosowanie się do przepisów"

Od 2023 roku zmienią się zasady dotyczące zakupów internetowych. Od 1 stycznia klienci mają być lepiej chronieni przed nadużyciami. Wszystko za sprawą unijnej dyrektywy Omnibus.

Celem unijnej dyrektywy Omnibus jest zwiększenie przejrzystości zakupów internetowych. Chociaż dokument zakładał półroczny okres wdrożenia nowych rozwiązań, to w Polsce przedsiębiorcy dostali mniej czasu na wprowadzenie zmian - u nas przepisy te wchodzą bowiem ze znacznym opóźnieniem. Ustawa o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw została przyjęta przez Sejm i podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę, a przepisy wchodzą w życie już 1 stycznia 2023 roku.

Zmiany w zakupach internetowych - lepsza ochrona klientów

Zgodnie z założeniami dyrektywy, klienci mają być lepiej chronieni przed fałszywymi promocjami, np. przy okazji Black Friday czy Cyber Monday. Sklepy wówczas znacznie podnoszą ceny, by kilka dni później obniżyć je z okazji akcji promocyjnej. Klienci mają wrażenie, że to okazja, której nie można przegapić - tymczasem za produkt płacą niewiele mniej, a często tyle samo, co kilka tygodni wcześniej. Od teraz sprzedawca będzie musiał podać najniższą cenę danego produktu z 30 ostatnich dni. Zmiana ta obejmie także reklamy internetowe.

Sprzedawcy mają też bardziej dbać o recenzje produktów, które oferują - aż 93 proc. kupujących w internecie sprawdza bowiem opinie przed zdecydowaniem się na zakup. Przedsiębiorcy powinni więc zachęcać do wystawiania opinii - ale zarejestrowanym klientom czy osobom, które faktycznie kupiły dany produkt. To pozwoli uniknąć fałszywych recenzji pisanych na zamówienie. 

Przeczytaj więcej aktualnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl.

Duża zmiana dotknie platformy marketplace - strony, gdzie można kupić produkty od różnych sprzedawców. Właściciel platformy będzie musiał informować, dlaczego po wpisaniu w wyszukiwarkę sklepu "czerwona sukienka", pewne oferty pojawiają się na miejscu pierwszym, a inne znacznie niżej. Jak dodaje RMF FM, właściciel będzie musiał wskazać kryteria, zgodnie z którymi wyświetla produkty na stronie. 

Od 2023 roku wyszukiwarki będą musiały też lepiej oznaczać posty sponsorowane. Reklamy w wynikach wyszukiwania od 1 stycznia mają być wyraźne oznaczane - dotyczy to także stron marketplace. 

Przedsiębiorcy, którzy nie zastosują się do zmian, mogą być ukarani karą do 20 tysięcy złotych. Jeśli sytuacja powtórzy się trzykrotnie w ciągu roku - to kwota wzrośnie do 40 tys. złotych. UOKiK może też ukarać grzywną w wysokości do 10 proc. obrotu - nowością jest to, że jeśli UOKiK nie będzie mógł ustalić obrotu przedsiębiorcy, to może wymierzyć mu karę do maksymalnie dwóch milionów euro.

Więcej o: