Sklepy zmniejszyły liczbę promocji. Bitwa na ceny głównie w dyskontach. "Sieci walczą o przetrwanie"

- Opinie konsumentów, że podwyżki płac czy emerytur w całości są pochłaniane przez wzrost cen i że pogarsza się ich status materialny, są w pełni uzasadnione - mówi Hanna Kuzińska z Katedry Finansów w Akademii Leona Koźmińskiego. W ten sposób komentuje dane z rynku, które pokazują spadek liczby promocji.

Choć w związku z nadchodzącymi świętami aż 70 proc. Polaków deklarowało, że planuje kupować głównie produkty objęte promocjami, to sieci handlowe postanowiły ograniczyć liczbę tych ofert. Potwierdza to badanie UCE Reserach oraz Hiper-Com Poland, do którego pierwszy dostęp miała "Rzeczpospolita".

Zobacz wideo Znaleźliście pod choinką smartfona? Oto najlepsze aplikacje na początek [TOPtech]

Od 23 listopada do 23 grudnia w 39 tys. sklepów prowadzonych przez 90 sieci handlowych zaobserwowano spadek liczby promocji o 0,8 proc. w ujęciu rocznym. Odnotowano jednak duży wzrost ilości ofert promocyjnych, który dotyczył dyskontów - ich liczbę zwiększono aż o ponad 50 proc., oraz drogerii, gdzie odsetek ten sięgnął 20 proc. Jak podsumowuje dziennik - gdyby te ostatnie dane pominąć, to spadek liczby promocji przekroczy 6 proc. Zaś w przypadku sieci z elektroniką jest już spory - wynosi 24 proc.

Ekspert: Opinie konsumentów, że pogarsza się ich status materialny, uzasadnione 

W kategorii "dom i ogród" spadek wynosi 17,5 proc., sklepy typu convenience (tu wymienić można np. Żabkę), odnotowały spadek o 12,5 proc. Po drugiej stronie "barykady" są - oprócz dyskontów - drogerie. Tu wzrost promocji wyniósł 20 proc. 

- Opinie konsumentów, że podwyżki płac czy emerytur w całości są pochłaniane przez wzrost cen i że pogarsza się ich status materialny, są w pełni uzasadnione - mówi Hanna Kuzińska z Katedry Finansów w Akademii Leona Koźmińskiego cytowana przez dziennik.

- Sieci walczą o przetrwanie w kwestii promocji i zwyczajnie oszczędzają. Z jednej strony chcą i muszą je robić, ale z drugiej strony coraz mniej ich stać na dobre oferty, przez inflację również muszą szukać oszczędności - mówi z kolei Julita Pryzmont, ekspert z agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland.

Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl

Więcej o: