Od 1 stycznia 2023 roku sklepy - zarówno stacjonarne, jak i te działające w sieci - mają obowiązek przestrzegania dyrektywy Omnibus. To potoczna nazwa Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 27 listopada 2019 r. Polska, podobnie jak kilka innych państw, z wprowadzeniem regulacji zwlekała - w wielu krajach UE obowiązuje od połowy ubiegłego roku.
Celem jej wprowadzenia jest ochrona kupujących przed nierzetelnymi praktykami sprzedawców. Co to oznacza? Przede wszystkim sklepy muszą informować o najniższych cenach produktów, które obowiązywały w ciągu poprzednich 30 dni. Dyrektywa Omnibus ma bowiem na celu zapobieganie praktyce "wirtualnych przecen".
Polega ona na tym, że sprzedawcy sztucznie podnoszą ceny produktów, by później obniżyć je poziomu, który i tak jest często wyższy niż cena początkowa. Zdarza się też, że dany produkt jest określany mianem okazji, przeceny, wyprzedaży, chociaż w rzeczywistości jest droższy niż np. kilka czy kilkanaście dni wcześniej. Dyrektywa nie precyzuje, jak sklepy mają przekazywać tę wiadomość.
Oprócz obowiązku informowania o najniższej cenie przyjęta ustawa reguluje kwestię fałszywych opinii. Sklepy mają obowiązek je monitorować i usuwać. Ocena produktów lub usług musi zostać zweryfikowana przez właściciela witryny. Sprzedający powinien także informować, w jaki sposób zweryfikował autentyczność opinii.
To samo dotyczy nierzetelnych danych, pojawiających się na stronach. Muszą być monitorowane, weryfikowane a w razie potrzeby usuwane.
Kolejna zmiana dotyczy też platform, które pośredniczą w sprzedaży. Muszą jasno informować, czy sprzedawca to osoba fizyczna, czy przedsiębiorca. Tylko w drugim wypadku obowiązuje bowiem prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Gdy kupujemy od osoby prywatnej, nie mamy możliwości wycofania się z umowy - o ile sprzedawca nie wyraził na to zgody.
Sklepy internetowe zobowiązane są także do precyzyjnego informowania klientów o tym, jaki rodzaj czynników ma wpływ na kolejność produktów wyświetlonych podczas wyszukiwania. Sprzedawca musi przekazać, czy dany produkt jest widoczny w wynikach na wyższej pozycji w wyniku reklamy.
Dyrektywa Omnibus wymaga od sprzedawców, aby podali oni osobom zainteresowanym adres e-mail oraz numer telefonu do kontaktu.
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl