Po ponad roku działalności w Polsce Shopee nagle poinformowało, że kończy działalność w naszym kraju. Decyzja została ogłoszona w czwartek 12 stycznia, a portal zakończy działanie już w piątek 13 stycznia o 23:59.
"Zakończenie działalności Shopee w Polsce pokazuje przede wszystkim jedno - pozycja Allegro jest niezagrożona" - komentuje Szymon Fiecek, prezes Comperia.pl SA. Jego zdaniem Shopee nie poświęciło wystarczającej uwagi na rozpoznanie polskiego rynku.
To kolejny przykład, po eBay’u, że polski rynek jest zdominowany przez Allegro i trudno na nim o rewolucję, zmieniającą układ sił. Zarówno sprzedawcy, jak i konsumenci są przywiązani do Allegro
- uważa Fiecek.
Więcej informacji z kraju i ze świata na stronie głównej Gazeta.pl
Ewa Wysocka, prezeska agencji Tribe47 wspomagającej firmy z sektora e-commerce zwraca z kolei uwagę, że Shopee weszło do Polski z rozmachem. - Prowadzili duże kampanie reklamowe w telewizji, internecie i radiu, podjęli współpracę z piosenkarzem Sławomirem i zawiązali strategiczną umowę z InPostem. Do tego oferowali niskie ceny, atrakcyjne zniżki i darmową dostawę. Dzięki temu w rok osiągnęli niemal 11 mln odwiedzin miesięcznie (według Mediapanelu z listopada 2022). To natomiast połowa wyników lidera branży - Allegro (21 mln osób na miesiąc) - zauważa ekspertka.
Wysocka mówi, że uważnie przyglądała się Shopee w Polsce, bo wszystkie raporty wskazują, iż jest to jedna z najczęściej ściąganych aplikacji zakupowych na świecie. W Tribe47 mieli jednak wątpliwości, czy biznes Shopee się spina.
Wyjście z Polski wskazuje, że działalność firmy była u nas najpewniej nieopłacalna. Wśród powodów takiego stanu Wysocka wymienia ogromne wydatki na reklamę, przy jednoczesnej bardzo agresywnej polityce rabatowej, ultra taniej ofercie, ogromnej liczbie małych dostawców o nadal niepewnej reputacji, czy user experience (doświadczenie użytkownika) daleko odbiegający od najnowszych trendów oraz skargi na niedotrzymywane terminy dostaw.
Nie będę ukrywać, że ich odejście z polskiego rynku wcale nas bardzo nie smuci. Jesteśmy marketerami, ale cenimy firmy, które inwestują w produkty wysokiej jakości oraz wysokiej jakości user experience
- podsumował prezeska Tribe47.
Informacje o tym, że z polskim oddziałem singapurskiego giganta dzieje się coś niedobrego, pojawiły się w październiku. Media obiegła wówczas wiadomość o zwolnieniach, które dotknąć miały polskich pracowników.
"Osoby pracujące w Shopee na pewno zdobyły cenne doświadczenie i staną się teraz atrakcyjnymi specjalistami na rynku pracy. Chętnie przejrzymy wysłane do nas CV od specjalistów e-commerce zwolnionych z Shopee" - mówi Szymon Fiecek.