UOKiK nałożył na oba banki kary w łącznej wysokości blisko 3 mln zł - ok. 2,3 mln zł na BNP Paribas i ok. 234 tys. zł na Bank Pocztowy. Za co? Urząd przekonuje, że instytucje "bezprawnie ograniczały w bankowości elektronicznej możliwość złożenia wniosków o wakacje kredytowe tylko do maksymalnie 2 lub 4 zamiast 8 miesięcy".
Przepisy pozostawiają wybór konsumentom, na jaki okres lub okresy chcą zawiesić spłatę rat i czy chcą wnioskować o to jednorazowo czy sukcesywnie. Ograniczanie tego uprawnienia przez banki jest bezprawne, oznacza bowiem utrudnianie skorzystania z ustawowych praw konsumentów
- mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dodaje, że praktyki BNP Paribas i Banku Pocztowego powodowały niedogodności dla konsumentów, którzy musieli kilkakrotnie składać wnioski i pilnować terminów. - Mogły sprawić, że konsumenci zrezygnowali z ubiegania się o zawieszenie spłaty późniejszych rat - uważa Chróstny.
Jak wyjaśnia Urząd, na uniemożliwianie wnioskowania o wakacje kredytowe na jednym formularzu na wszystkie przewidziane prawem osiem okresów skarżyli się też klienci innych banków. O ile jednak większość po wezwaniach prezesa UOKiK wycofała się z praktyk, o tyle BNP Paribas oraz Bank Pocztowy tego nie zrobiły (a przynajmniej nie tak rychło, jak oczekiwał UOKiK).
BNP Paribas początkowo w systemie bankowości elektronicznej umożliwiał złożenie wniosku tylko na 1 lub 2 miesiące III kwartału 2022 r. Zaniechał tej praktyki 8 września 2022 r. Natomiast Bank Pocztowy do 17 października 2022 r. dopuszczał w swoim systemie bankowości elektronicznej jedynie wnioski na zawieszenie maksymalnie 4 rat w 2022 r., przy czym na jednym wniosku mogły być to wyłącznie następujące po sobie miesiące
- wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w informacji prasowej.
Bankom przysługuje prawo do odwołania się od kar nałożonych przez UOKiK Zarówno służby prasowe Banku Pocztowego, jak i BNP Paribas, poinformowały Gazeta.pl, że na razie analizują decyzję Urzędu. Jednocześnie BNP Paribas pisze, że nie zgadza się z twierdzeniami sformułowanymi w piśmie UOKIK, jakoby doszło do naruszenia praw konsumenta.
Z kolei Bank Pocztowy zapewnia, że "wszelkie wskazywane niedogodności we wnioskowaniu o wakacje kredytowe zostały usunięte już w październiku 2022 r.". Także w BNP Paribas wszystko jest już tak, jak powinno.
W ramach wakacji kredytowych można było zawiesić płatność dwóch rat w trzecim i czwartym kwartale 2022 r. (czyli w sierpniu i wrześniu oraz w dwóch z trzech miesięcy: październik, listopad, grudzień). W 2023 r. wakacjom kredytowym podlega jedna rata w każdym kwartale.
Okres spłaty kredytu zostanie wydłużony o tyle miesięcy, w ilu kredytobiorca skorzystał z wakacji kredytowych.
***
Jak wygląda sytuacja na rynku nieruchomości, jak kształtują się ceny mieszkań i koszty ich utrzymania oraz co się dzieje z kredytami hipotecznymi? Więcej na te tematy czytaj pod tym linkiem: next.gazeta.pl/nieruchomosci