Cena na półce inna niż przy kasie? Kodeks cywilny wskazuje jasno, którą z tych kwot zapłacimy

Znajomość praw konsumenta z pewnością pomaga odnaleźć się w sytuacjach codziennych. Dla przykładu, gdy reklamujemy towar, warto mieć świadomość, jak działa gwarancja, dlaczego nasza reklamacja lub zwrot mogą być nieuznane. Ważnym aspektem dla klienta jest też kwestia cen, jakie mamy zapłacić za dane produkty. Co w sytuacji, gdy kwoty różnią się na półce i w systemie kasowym?

Konsumenci niekiedy mogą nie mieć świadomości swoich praw, gdy przechodzi się do kwestii zapłaty za towar, którego cena jest niejasna. W przypadku ogólnych przecen od ceny początkowej czy przy użyciu specjalnych zniżek, w tym chociażby pracowniczych, możemy łatwo kupić dany produkt w okazyjnej cenie. Co więcej, gdy towar na półce zawiera metkę z niewłaściwą ceną, niższą niż w systemie, prawo działa na korzyść klienta.

Sprzedawca ponosi odpowiedzialność. O jego obowiązkach

Dbałość o zgodność cen jest obowiązkiem sprzedawcy. Ten musi także zapewnić dostęp do informacji na temat produktu lub usługi. Ceny oferowane przez lokal powinny być odpowiednio oznaczone. Portal pieniadze.rp.pl informuje także o tym, iż ceny powinny być stale aktualizowane. To ważny aspekt biorąc pod uwagę fakt wysokiego wskaźnika inflacji. Ceny towarów w sklepach szybko się zmieniają, zatem sprzedawca musi częściej pilnować obowiązku rzetelnego kontrolowania ich zgodności.

Przeczytaj więcej aktualnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl

Kodeks Cywilny o niejasnych cenach produktów

Strona kancelariakpg.pl przywołuje w tej sytuacji art. 543 kodeku cywilnego. Według jego treści towar wystawiony na sprzedaż, jeśli ma oznaczoną cenę, jest uznany za ofertę sprzedaży. Zatem biorąc towar z półki sklepowej, zgadzamy się na ofertę wyznaczoną przez załączoną do niego cenę. Wówczas klient ma prawo zakupić towar za cenę znajdującą się na metce.

Zobacz wideo Stawka vat do góry, ceny paliw bez zmian. "Przepłacaliśmy od jesieni"

Wszelkie wątpliwości powinien także rozwiać zapis z art. 5 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Jak mówi, "w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej".

Więcej o: