Konsumenci niekiedy mogą nie mieć świadomości swoich praw, gdy przechodzi się do kwestii zapłaty za towar, którego cena jest niejasna. W przypadku ogólnych przecen od ceny początkowej czy przy użyciu specjalnych zniżek, w tym chociażby pracowniczych, możemy łatwo kupić dany produkt w okazyjnej cenie. Co więcej, gdy towar na półce zawiera metkę z niewłaściwą ceną, niższą niż w systemie, prawo działa na korzyść klienta.
Dbałość o zgodność cen jest obowiązkiem sprzedawcy. Ten musi także zapewnić dostęp do informacji na temat produktu lub usługi. Ceny oferowane przez lokal powinny być odpowiednio oznaczone. Portal pieniadze.rp.pl informuje także o tym, iż ceny powinny być stale aktualizowane. To ważny aspekt biorąc pod uwagę fakt wysokiego wskaźnika inflacji. Ceny towarów w sklepach szybko się zmieniają, zatem sprzedawca musi częściej pilnować obowiązku rzetelnego kontrolowania ich zgodności.
Przeczytaj więcej aktualnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl.
Strona kancelariakpg.pl przywołuje w tej sytuacji art. 543 kodeku cywilnego. Według jego treści towar wystawiony na sprzedaż, jeśli ma oznaczoną cenę, jest uznany za ofertę sprzedaży. Zatem biorąc towar z półki sklepowej, zgadzamy się na ofertę wyznaczoną przez załączoną do niego cenę. Wówczas klient ma prawo zakupić towar za cenę znajdującą się na metce.
Wszelkie wątpliwości powinien także rozwiać zapis z art. 5 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Jak mówi, "w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej".