Ptasie Mleczko schudło, a producent się tłumaczy. Lotte Wedel: Udało nam się zoptymalizować koszt produktu

Ptasie Mleczko z początkiem roku straciło na wadze. W opakowaniu znajduje się 340 gramów produktu, nie 360 jak wcześniej. Lotte Wedel tłumaczy swoją decyzję.

Podwyżki dają się we znaki nie tylko przeciętnemu konsumentowi, ale i producentom. Od początku roku 2023 r. popularne Ptasie Mleczko od Wedla jest lżejsze - gramatura spadła z 360 g do 340 g. Skąd ta zmiana? Lotte Wedel, właściciel marki, wyjaśnia, że powody decyzji to "największy od 30 lat wzrost cen surowców kluczowych dla branży słodyczy". Podrożało zarówno masło, jak i cukier czy mleko, a nawet opakowania.

Podwyżki sprawiły, że Ptasie Mleczko schudło. Lotte Wedel tłumaczy

Szczegóły decyzji producenta poznał Portal Spożywczy. "W drodze licznych badań konsumenckich i testów zweryfikowaliśmy więc możliwość zmiany jego wagi z 360 do 340 g, utrzymując kluczowe dla konsumentów – smak i kształt pojedynczej pianki oraz ich ilość sztuk w opakowaniu" - poinformowało biuro prasowe Wedla cytowane przez portal. 

"Dzięki temu udało nam się zoptymalizować koszt produktu, który w przypadku utrzymania obecnej gramatury oznaczałby dotkliwy wzrost ceny dla konsumenta" - czytamy w odpowiedzi firmy. 

Zobacz wideo Adrian Zandberg gościem Porannej Rozmowy Gazeta.pl (30.01)

Downsizing popularnym trendem. Na czym polega?

Zmniejszenie wagi opakowania Ptasiego Mleczka to klasyczny downsizing. W ostatnich latach producenci coraz częściej wykorzystują tę technikę, aby ukryć fakt, że ceny ich produktów rosną. 

Producenci zmniejszają rozmiar opakowań lub produktów, ale nie obniżają ceny. W efekcie klienci płacą więcej za mniej. Downsizing jest szczególnie popularny w branży żywnościowej i chemicznej.

Agata Koper, Client business partner w NielsenIQ tłumaczyła, że technika wykorzystywana jest nie tylko w branży słodyczy, lecz także np. napojów. Trend ten szczególnie nasilił się w zeszłym roku, gdy producentom zaczął ciążyć podatek cukrowy. - Popularną strategią w tej kategorii jest tzw. downsizing, czyli zmiana pojemności butelki na mniejszą, dzięki czemu możliwe jest utrzymanie niższej ceny za produkt - mówiła. - Inną strategią konsumentów jest wybór mniejszej pojemności butelki i nie chodzi o downsizing wprowadzony przez producenta, ale ich własny wybór. Np. w kategorii napojów gazowanych największe pojemności typu 2 l czy 2,25 l tracą na korzyść mniejszych: 1,5 l czy 1,75 l  - dodawała. 

Lotte Wedel to jeden z największych producentów słodyczy w Polsce. Firma ma w swoim portfolio ponad 300 różnych produktów. Marka obecna jest na rynku od ponad 100 lat. 

Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl

Więcej o: