Banki zwracają pieniądze spłacającym kredyty mieszkaniowe. Czy trzeba składać wniosek?

Banki dokonały pierwszych zwrotów dodatkowych opłat, które kredytobiorcy ponoszą w okresie oczekiwania na wpis hipoteki do księgi wieczystej - podaje TVN24. Klienci najczęściej otrzymują pieniądze na wskazane konta bankowe. Czy trzeba składać wniosek? Banki wyjaśniają.

Ustawa o zmianie ustawy o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami weszła w życie w połowie września ubiegłego roku. Jej celem było, jak wskazywało Ministerstwo Finansów, rozwiązanie problemu długiego oczekiwania na wpis do księgi wieczystej. Jak pisaliśmy, rozpatrzenie sprawy w postępowaniu wieczystoksięgowym zajmowało średnio kilka miesięcy, a w dużych miastach trzeba było czekać nawet ponad rok.

Na wpis do księgi wieczystej trzeba było czekać, a banki pobierały pieniądze. Teraz robią przelewy

Wydłużony czas oczekiwania na wpis do księgi wieczystej oznacza konieczność ponoszenia wyższych kosztów kredytu w tym okresie. To rodzaj zabezpieczenia spłaty zobowiązania dla banku. - Do czasu wpisu hipoteki w księdze wieczystej na rzecz banku bank wymaga wyższego oprocentowania kredytu hipotecznego w postaci ubezpieczenia pomostowego. Może to podnieść ratę kredytu nawet o 20 proc. - tłumaczył Sebastian Juszczak, ekspert Polskiego Związku Firm Deweloperskich.

Po zmianach, które wprowadziła wspomniana wcześniej ustawa, ubezpieczenie pomostowe nadal trzeba płacić, ale bank musi zwrócić kredytobiorcy całą kwotę na wskazane konto bankowe lub zaliczyć pobraną kwotę na poczet spłaty kredytu. Banki już dokonały pierwszych zwrotów - podaje TVN24.

Banki zwracają pieniądze. Czy trzeba składać wniosek?

"PKO Bank Polski zwracał już koszty podwyższonych odsetek za okres oczekiwania na wpis hipoteki do księgi wieczystej" - powiadomił bank w komunikacie, cytowanym przez TVN24. PKO BP wyjaśnia, że klienci nie muszą składać wniosków, aby otrzymać zwrot, a pieniądze trafiają na konto wskazane w umowie do spłaty zobowiązania kredytowego.

Więcej informacji z Polski przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Zwrotów na podstawie nowych przepisów dokonały również m.in. Alior Bank oraz Credit Agricole. Ten drugi wyjaśnił TVN24, że "jeśli klient nie wskaże rachunku, to odsetki od podwyższonej marży wyśle przekazem pocztowym na adres korespondencyjny, po potrąceniu opłat pobieranych przez Pocztę Polską". Banki podkreślają zgodnie, że klienci nie muszą składać żadnych wniosków.

Zobacz wideo Kotecki: Jeśli wprowadzimy obniżki stóp procentowych, to WIRON na reakcję będzie potrzebował 3 miesięcy, WIBOR zareaguje od razu
Więcej o: