Testy trwają już od trzech miesięcy (dokładnie od 7 grudnia) i są w połowie - podaje czeski Zarząd Kolei. Odbywają się na 13-kilometrowym torze testowym w Velimi. To tor zamknięty, na którym nie ma ryzyka interakcji z ruchem komercyjnym. Testowany skład może więc bez zakłóceń się po nim poruszać Sprawdzane są między innymi hamulce i aerodynamika pociągu.
Ten pociąg to Avelia Horizon - pojazd TGV piątej generacji, który wiosną pojawi się już na torach w kraju macierzystym - we Francji. Producent, firma Alstom, pokazał zdjęcia oraz nagranie z przejazdu w Czechach.
Od razu uwagę zwraca jeden element wyglądu - skład ma dwa piętra. To nowość w przypadku pociągów tego typu. Ich główną zaletą jest jednak przede wszystkim prędkość. W czasie testów w Czechach Avelia Horizon jeździ maksymalnie 200 kilometrów na godzinę. Na torach francuskich będzie rozpędzać się do nawet 320 kilometrów na godzinę (taki sprawdzian ma mieć miejsce wiosną tego roku). Producent zaznacza, że to dopiero drugi z serii kilku rodzajów testów (łącznie 350 tygodni), jakim musi być poddany Avelia Horizon.
Kolejne - klimatyczne - odbędą się na początku marca w Wiedniu (weźmie w nich udział inna jednostka). Będzie tam sprawdzana i oceniana efektywność energetyczna w specjalnej komorze klimatycznej. Pociąg poddanie zostanie działaniu temperatur od -20 do +40 stopni Celsjusza, symulacji silnego nasłonecznienia i wiatru wiejącego z prędkością do 160 kilometrów na godzinę. Testowane w tym przypadku elementy i instalacje mają przyczynić się do ograniczenia zużycia energii o 20 proc. w porównaniu do pociągów TGV poprzedniej generacji.
Francuzi zamówili 115 jednostek nowych pociągów, z którym każda może pomieścić 740 osób. Pierwsze mają wejść do użytku komercyjnego pod koniec przyszłego roku. Pociągi będą przystosowane do obsługi czterech systemów zasilania, co pozwoli wykorzystywać je też poza granicami kraju.