Fijoł wskazał, że na koszt paliwa składają się także inne opłaty. Chodzi między innymi o marżę rafineryjną, czy marżę portu lotniczego. Podkreślił, że w wielu miejscach, do których LOT lata, ceny są ustalane administracyjnie. Dlatego też baza cenowa dla przewoźnika lotniczego się nie zmienia.
Jak dodał, linie lotnicze, w tym PLL LOT, ponoszą także inne koszty, które wpływają na cenę biletów. A te cały czas rosną, między innymi z powodu inflacji. Dlatego też nie ma w tej chwili co liczyć na tańsze bilety.
Państwowej spółce nie pomaga też cena certyfikatów CO2, które są notowane na wyjątkowo wysokim poziomie prawie 90 dol. (w październiku 2022 roku było to nieco ponad 65 dol.), co także powoduje wysokie koszty u przewoźników.
Michał Fijoł powiedział też, że przewoźnik będzie zdolny do rozpoczęcia spłaty pomocy publicznej (1,7 mld zł z Polskiego Funduszu Rozwoju). W 2023 roku LOT jest zobowiązany do zwrotu państwowej pożyczki.
Wiceprezes wskazał, że w 2022 roku spółka miała ponad 100 milionów złotych zysku netto, co oznacza, że jest rentowna. Podkreślił, że za tym sukcesem stoi powrót pasażerów biznesowych. Nastąpiło to w drugiej połowie zeszłego roku. Ruch biznesowy zamarł wskutek pandemii COVID - 19 i jako ostatni, po ruchu turystycznym zaczął się odradzać. Dzięki temu LOT osiągnął rentowność zarówno na poziomie operacyjnym, jak i w wyniku netto.
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl
Fijoł stwierdził, że w najbliższym czasie jest szansa na stabilną rentowność LOT-u, a co za tym zdolność do spłaty zobowiązań. Ma to gwarantować między innymi rozbudowana siatka połączeń. W tej chwili narodowy przewoźnik ma ponad 120 destynacji rozkładowych oraz ponad 30 czarterowych. Wiceprezes PLL LOT podkreślił, że siatka jest na tyle rozbudowana, że można liczyć na wysoką rentowność w tym i w przyszłych latach.
W zeszłym w siatce LOT - u pojawiły się nowe połączenia. Od 2022 roku przewoźnik lata między innymi do Mumbaju, Baku, oraz Kairu. W tym roku LOT uruchomi natomiast pięć nowych połączeń ze zmodernizowanego lotniska w Radomiu, między innymi do Paryża, Rzymu i Tirany.