Nie zostawiaj bagażu w metrze, bo zapłacisz 500 zł. Warszawska komunikacja ma nowy regulamin

Karę w wysokości nawet 500 zł będzie musiała zapłacić osoba, która zostawi bagaż w pojeździe stołecznej komunikacji miejskiej, a także na przystanku czy stacji metra. W sobotę 8 kwietnia zaczął obowiązywać nowy regulamin Warszawskiego Transportu Publicznego. Jakie jeszcze zmiany weszły w życie?

W znowelizowanym regulaminie WTP znalazło się kilka zmian, które odpowiadają na pojawienie się nowych zagrożeń, w tym potencjalnego zagrożenia terrorystycznego np. możliwości ukrycia ładunku w pozostawionym bagażu na stacjach czy w pociągach metra. - W 2022 roku odnotowaliśmy aż 143 incydenty polegające na pozostawieniu bagażu bez opieki w pociągach i na stacjach metra. W tym roku do początku marca takich zgłoszeń mieliśmy już 28 - poinformowała Anna Bartoń, rzeczniczka warszawskiego metra. Dodała, że do wszystkich zgłoszeń wzywana jest policja, a każda interwencja służb porządkowych powoduje przerwy i opóźnienia w kursowaniu metra oraz konieczność zamykania stacji dla pasażerów.

Tak samo dzieje się w przypadku zgłoszeń w tramwajach (25 przypadków w ub.r.) czy autobusach (22 incydenty). Za pozostawienie bagażu w pociągu czy stacji metra oraz w tramwaju, autobusie, pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej i na przystankach będzie można otrzymać karę pieniężną w wysokości do 500 zł (zgodnie z art. 54 ustawy Kodeksu wykroczeń).

Zobacz wideo Katarskie metro - przepych, bogactwo i śpiewający kibice, a motorniczego nie ma!

Metro wprowadziło nowy regulamin. Za co jeszcze grozi wysoka kara?

Niedozwolone będzie także wyrzucanie lub wrzucanie przedmiotów z lub do pojazdu bądź na torowisko. "To efekt jednego ze zdarzeń, gdy pasażer wyrzucił przez okno pociągu metra niezidentyfikowany przedmiot, co doprowadziło do długiej przerwy w ruchu" - wyjaśnia spółka Metro Warszawskie.

Nie będzie można też wchodzić na dachy pojazdów, zderzaki lub inne elementy konstrukcyjne pojazdów, a także do kabin sterowniczych pojazdów.

Zabronione będzie nadal korzystanie w pojazdach komunikacji miejskiej z łyżworolek, wrotek, deskorolek, rowerów, wózków rowerowych, hulajnóg lub innego sprzętu sportowego. Przepis ten rozszerzony został o urządzenia transportu osobistego i urządzenia wspomagające ruch, czyli m.in. hoveboardy, monocykle czy deskorolki elektryczne. Przewożenie tych pojazdów w środkach transportu publicznego wciąż jest możliwe - o ile nie zagrażają bezpieczeństwu podróżnych.

Doprecyzowane zostały również przepisy zakazujące przekraczania linii bezpieczeństwa poprzedzonej pasem z wypustkami na peronach i przystankach - przed wjazdem, w trakcie wjazdu lub odjazdu pojazdu komunikacji miejskiej. Nie będzie można również wchodzić na torowisko, do tunelu lub pomieszczeń technicznych i obszarów o ograniczonym dostępie na stacjach metra oraz na zadaszenia wejść do stacji metra bądź na wiaty przystankowe.

Co więcej, z nowych przepisów usunięty został punkt, który zezwalał na korzystanie z wyjść awaryjnych na stacjach metra przez osoby przewożące dziecko w wózku, osoby niepełnosprawne i o ograniczonych możliwościach poruszania się, przewożące duży bagaż bądź rower, a także podróżujące ze zwierzętami. "Obecnie wszystkie stacje metra są wyposażone w bramki o zwiększonej szerokości, tym samym dotychczasowy przepis stał się bezzasadny" - tłumaczą władze metra.

Więcej o: