W znowelizowanym regulaminie WTP znalazło się kilka zmian, które odpowiadają na pojawienie się nowych zagrożeń, w tym potencjalnego zagrożenia terrorystycznego np. możliwości ukrycia ładunku w pozostawionym bagażu na stacjach czy w pociągach metra. - W 2022 roku odnotowaliśmy aż 143 incydenty polegające na pozostawieniu bagażu bez opieki w pociągach i na stacjach metra. W tym roku do początku marca takich zgłoszeń mieliśmy już 28 - poinformowała Anna Bartoń, rzeczniczka warszawskiego metra. Dodała, że do wszystkich zgłoszeń wzywana jest policja, a każda interwencja służb porządkowych powoduje przerwy i opóźnienia w kursowaniu metra oraz konieczność zamykania stacji dla pasażerów.
Tak samo dzieje się w przypadku zgłoszeń w tramwajach (25 przypadków w ub.r.) czy autobusach (22 incydenty). Za pozostawienie bagażu w pociągu czy stacji metra oraz w tramwaju, autobusie, pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej i na przystankach będzie można otrzymać karę pieniężną w wysokości do 500 zł (zgodnie z art. 54 ustawy Kodeksu wykroczeń).
Niedozwolone będzie także wyrzucanie lub wrzucanie przedmiotów z lub do pojazdu bądź na torowisko. "To efekt jednego ze zdarzeń, gdy pasażer wyrzucił przez okno pociągu metra niezidentyfikowany przedmiot, co doprowadziło do długiej przerwy w ruchu" - wyjaśnia spółka Metro Warszawskie.
Nie będzie można też wchodzić na dachy pojazdów, zderzaki lub inne elementy konstrukcyjne pojazdów, a także do kabin sterowniczych pojazdów.
Zabronione będzie nadal korzystanie w pojazdach komunikacji miejskiej z łyżworolek, wrotek, deskorolek, rowerów, wózków rowerowych, hulajnóg lub innego sprzętu sportowego. Przepis ten rozszerzony został o urządzenia transportu osobistego i urządzenia wspomagające ruch, czyli m.in. hoveboardy, monocykle czy deskorolki elektryczne. Przewożenie tych pojazdów w środkach transportu publicznego wciąż jest możliwe - o ile nie zagrażają bezpieczeństwu podróżnych.
Doprecyzowane zostały również przepisy zakazujące przekraczania linii bezpieczeństwa poprzedzonej pasem z wypustkami na peronach i przystankach - przed wjazdem, w trakcie wjazdu lub odjazdu pojazdu komunikacji miejskiej. Nie będzie można również wchodzić na torowisko, do tunelu lub pomieszczeń technicznych i obszarów o ograniczonym dostępie na stacjach metra oraz na zadaszenia wejść do stacji metra bądź na wiaty przystankowe.
Co więcej, z nowych przepisów usunięty został punkt, który zezwalał na korzystanie z wyjść awaryjnych na stacjach metra przez osoby przewożące dziecko w wózku, osoby niepełnosprawne i o ograniczonych możliwościach poruszania się, przewożące duży bagaż bądź rower, a także podróżujące ze zwierzętami. "Obecnie wszystkie stacje metra są wyposażone w bramki o zwiększonej szerokości, tym samym dotychczasowy przepis stał się bezzasadny" - tłumaczą władze metra.