Obok terminalu pasażerskiego wieża kontrolna może być jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów lotniska CPK. Będzie to też najwyższy tego typu budynek w Polsce. Jak wynika z założeń projektowych, maksymalna wysokość obiektu to 105 metrów. Głównym elementem będzie sala operacyjna kontrolerów umieszczona 90 metrów nad płytą lotniska. Precyzyjną wysokość budynku określą między innymi analizy widoczności, które zostaną przeprowadzone w początkowej fazie projektowania.
Dotychczas najwyższym tego typu obiektem w Polsce jest oddana do użytku w 2019 roku 46-metrowa wieża na lotnisku Katowice Airport w Pyrzowicach. Ponad 45 metrów, ma wieża na krakowskim lotnisku Balice. Najwyższą wieżą kontroli ruchu lotniczego na świecie jest 136-metrowy obiekt na lotnisku Dżudda w Arabii Saudyjskiej.
Przetarg jest skierowany do dziewięciu firm i czterech konsorcjów, z którymi pod koniec 2022 roku spółka CPK podpisała umowę ramową na projektowanie obiektów wspierających lotnisko. W ramach tego kontraktu oprócz wieży kontroli ruchu w najbliższym sąsiedztwie terminala zaprojektowane zostaną między innymi centrum operacyjne lotniska, biura służb lotniskowych, budynki: służb ratowniczo-gaśniczych, utrzymania i zarządzania lotniskiem.
Wybrana w przetargu firma przygotuje projekt wieży, w tym jej koncepcję, a także uzyska niezbędne pozwolenia budowlane. Zgodnie z zakładanym harmonogramem wstępne wizualizacje wieży kontroli lotów projektant powinien przedstawić w I kwartale 2024 roku. Zakres zamówienia obejmie również inne usługi związane z projektowaniem np. doradztwo w trakcie postępowań na roboty budowlane.
Centralny Port Komunika to projekt węzła, który ma integrować transport kolejowy i lotniczy w Polsce. Jego głównym elementem ma być Port Lotniczy Solidarność, budowany pod Warszawą. Inwestycja spotyka się jednak ze sporą krytyką, m.in. ze względu na koszty, jakie są na nią przeznaczane. Z opublikowanego sprawozdania finansowego spółki CPK za 2021 rok wynika, że wydatki operacyjne stanowiły 89 mln zł. Aż 65 proc. kosztów operacyjnych spółki stanowią wynagrodzenia i składki (59 mln zł). Od 2018 r., a więc od swojego powstania, spółka straciła już 243 mln zł.
Sam pomysł budowy portu skrytykował nawet Michael O'Leary, prezes największych prywatnych linii lotniczych na kontynencie. - Nie jest jeszcze za późno, by zrezygnować z budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Co więcej, ta inwestycja powinna zostać zatrzymana. To projekt w złym miejscu, w złym czasie, jest kompletną stratą pieniędzy. Tylko politycy-idioci mogli wpaść na taki pomysł - mówił w lutym szef Ryanair.