Sąd podczas procesu nakazowego (bez udziału stron), który odbył się 22 maja, skazał aktora Macieja M. i influencerkę Julię K. - poinformował w piątek (7 lipca) rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie Szymon Banna. Złamali prawo, reklamując napoje alkoholowe w internecie.
Akt oskarżenia w sprawie Macieja M. i Julię K. skierowała 18 kwietnia 2023 r. Prokuratura Rejonowa Warszawa-Ochota w Warszawie. Śledczy w toku postępowanie ustalili, że aktor 31 sierpnia 2021 r. i 6 lipca 2022 r. reklamował szkocką whisky i włoskie piwo, a influencerka w czerwcu 2022 - włoskie piwo. W obydwu przypadkach posty promocyjne zostały udostępnione na Instagramie.
Zdaniem sądu wina oskarżonych nie budzi wątpliwości. Maciej M. ma zapłacić grzywnę w kwocie 15 tysięcy złotych, natomiast Julia K. - 10 tysięcy złotych. Decyzja sądu nie jest prawomocna. Aktor i influencerka mogą złożyć od niej sprzeciw.
Za promowanie alkoholu na portalach społecznościowych grozi grzywna od 10 tys. zł do 500 tys. zł. Reklamą napojów alkoholowych jest "publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi" - czytamy w Ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Za promocję napojów wysokoprocentowych uznaje się "publiczną degustację napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych".