Jest zielone światło dla CPK. Jeszcze tylko kilka wniosków i zgód, a ruszy budowa

Centralny Port Komunikacyjny uzyskał pozytywną decyzję środowiskową. Nie oznacza to jednak, że budowa portu może się od razu rozpocząć. Wciąż potrzebny jest szereg "pieczątek", ale położenie pierwszych fundamentów pod port, zdaje się zbliżać. Zwłaszcza że to jedna z trudniejszych do uzyskania zgód.

Jest decyzja środowiskowa dla CPK. Dzięki niej wkrótce może rozpocząć się budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego: otwarta została droga do wnioskowania o decyzję lokalizacyjną, a w dalszej kolejności pozwolenia na budowę. Decyzję wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie.

Jak zapewnił prezes CPK, Mikołaj Wild, inwestycja spełnia krajowe i europejskie standardy środowiskowe. - Cieszymy się, że nasza praca została pozytywnie oceniona przez RDOŚ - powiedział. 

Zobacz wideo "Dasz radę", czyli miłość Agnieszki i Zuzy nie ma granic ["Jesteśmy rodziną" - serial o LGBT+ w Polsce]

CPK coraz bliżej budowy

Pełnomocnik rządu do spraw CPK, Marcin Horała zapewnił z kolei, że przy budowie poszanowani będą ludzie i środowisko naturalne, a projekt będzie prowadzony optymalnie dla regionu.

- Jeszcze w lipcu możliwe jest uzyskanie promesy zezwolenia na budowę z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To otworzy drzwi do złożenia wniosku do wojewody o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Kolejnym krokiem będzie wniosek o pozwolenie na budowę - wyjaśnił Marcin Horała.

Na Twitterze decyzję środowiskową nazwał "najważniejszą i najtrudniejszą decyzją środowiskową".

Decyzja środowiskowa obejmuje m.in. terminal pasażerski, budynki i obiekty wspierające funkcjonowanie lotniska, wieżę kontroli ruchu lotniczego, drogi startowe i kołowania, płyty postojowe, węzeł kolejowy oraz drogowy, a także infrastrukturę towarzyszącą, np. hotele, budynki komercyjne oraz parkingi.

Jej otrzymanie umożliwia inwestorowi m.in. usuwanie drzew i krzewów, prowadzenie prac geologicznych oraz wymaganych badań archeologicznych i konserwatorskich. Badania środowiskowe rozpoczęły się w styczniu 2021 roku. Raport został przekazany do RDOŚ w październiku 2022 roku i liczył około 20 tysięcy stron wraz z załącznikami. Pracowali nad nim m.in. botanicy, ichtiolodzy, ornitolodzy, herpetolodzy, chiropterolodzy, akustycy, geodeci i geologowie.

Decyzja środowiskowa ma ponad 350 stron. Do raportu uwagi mogli zgłaszać obywatele. Do RDOŚ wpłynęło kilkaset zgłoszeń - łącznie ponad tysiąc pytań i wniosków. 

Centralny Port Komunikacyjny. Wiemy, jak będzie wyglądać megalotnisko

Projekt CPK przeszedł z fazy planowania do projektowania i budowy. Zaawansowane prace projektowe dla terminalu pasażerskiego i dworca kolejowego prowadzi dla CPK brytyjskie konsorcjum Foster+Partners: gotowy jest projekt koncepcyjny, a trwają prace nad budowlanym.To jak - według projektu - ma wyglądać CPK można zobaczyć w poniższym artykule.  

Jednocześnie prowadzony jest proces wyboru partnera strategicznego projektowanego lotniska CPK, czyli mniejszościowego udziałowca spółki lotniskowej, która będzie odpowiadać za budowę oraz zarządzanie lotniskiem. Skarb Państwa zachowa w niej co najmniej 51 procent udziałów. Obecnie na krótkiej liście inwestorów są już tylko trzy zagraniczne podmioty. 

Od początku 2023 roku na dużą skalę trwają już pierwsze budowlane prace przygotowawcze: rozbiórki, przeprowadzki i odwierty geologiczne. Jak wynika z harmonogramu, pierwszy etap lotniska CPK, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 milionów pasażerów rocznie, ma zostać uruchomiony w 2028 roku. 

Więcej o: