Jest decyzja środowiskowa dla CPK. Dzięki niej wkrótce może rozpocząć się budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego: otwarta została droga do wnioskowania o decyzję lokalizacyjną, a w dalszej kolejności pozwolenia na budowę. Decyzję wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie.
Jak zapewnił prezes CPK, Mikołaj Wild, inwestycja spełnia krajowe i europejskie standardy środowiskowe. - Cieszymy się, że nasza praca została pozytywnie oceniona przez RDOŚ - powiedział.
Pełnomocnik rządu do spraw CPK, Marcin Horała zapewnił z kolei, że przy budowie poszanowani będą ludzie i środowisko naturalne, a projekt będzie prowadzony optymalnie dla regionu.
- Jeszcze w lipcu możliwe jest uzyskanie promesy zezwolenia na budowę z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To otworzy drzwi do złożenia wniosku do wojewody o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Kolejnym krokiem będzie wniosek o pozwolenie na budowę - wyjaśnił Marcin Horała.
Na Twitterze decyzję środowiskową nazwał "najważniejszą i najtrudniejszą decyzją środowiskową".
Decyzja środowiskowa obejmuje m.in. terminal pasażerski, budynki i obiekty wspierające funkcjonowanie lotniska, wieżę kontroli ruchu lotniczego, drogi startowe i kołowania, płyty postojowe, węzeł kolejowy oraz drogowy, a także infrastrukturę towarzyszącą, np. hotele, budynki komercyjne oraz parkingi.
Jej otrzymanie umożliwia inwestorowi m.in. usuwanie drzew i krzewów, prowadzenie prac geologicznych oraz wymaganych badań archeologicznych i konserwatorskich. Badania środowiskowe rozpoczęły się w styczniu 2021 roku. Raport został przekazany do RDOŚ w październiku 2022 roku i liczył około 20 tysięcy stron wraz z załącznikami. Pracowali nad nim m.in. botanicy, ichtiolodzy, ornitolodzy, herpetolodzy, chiropterolodzy, akustycy, geodeci i geologowie.
Decyzja środowiskowa ma ponad 350 stron. Do raportu uwagi mogli zgłaszać obywatele. Do RDOŚ wpłynęło kilkaset zgłoszeń - łącznie ponad tysiąc pytań i wniosków.
Projekt CPK przeszedł z fazy planowania do projektowania i budowy. Zaawansowane prace projektowe dla terminalu pasażerskiego i dworca kolejowego prowadzi dla CPK brytyjskie konsorcjum Foster+Partners: gotowy jest projekt koncepcyjny, a trwają prace nad budowlanym.To jak - według projektu - ma wyglądać CPK można zobaczyć w poniższym artykule.
Jednocześnie prowadzony jest proces wyboru partnera strategicznego projektowanego lotniska CPK, czyli mniejszościowego udziałowca spółki lotniskowej, która będzie odpowiadać za budowę oraz zarządzanie lotniskiem. Skarb Państwa zachowa w niej co najmniej 51 procent udziałów. Obecnie na krótkiej liście inwestorów są już tylko trzy zagraniczne podmioty.
Od początku 2023 roku na dużą skalę trwają już pierwsze budowlane prace przygotowawcze: rozbiórki, przeprowadzki i odwierty geologiczne. Jak wynika z harmonogramu, pierwszy etap lotniska CPK, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 milionów pasażerów rocznie, ma zostać uruchomiony w 2028 roku.