Czterodniowy tydzień pracy i urlop bez limitu. Polska firma zmieniła zasady. Skończyli z "odsiadywaniem godzin"

- Na rynku znajdziemy mnóstwo tzw. gównopracy, którą wykonuje się, tylko by odsiedzieć wymagane godziny - tak o wprowadzeniu czterodniowego tygodnia pracy tłumaczy Marta Lech-Maciejewska, współtwórczyni marki Spadiora. Firma wprowadziła też urlop menstruacyjny i urlop wypoczynkowy bez limitu.

Spadiora to polska firma, która specjalizuje się w apaszkach i chustach. Stworzyli je Marta Lech-Maciejewska i Jan Lech. Przedsiębiorstwo zdecydowało się zmienić organizację pracy w sposób, który zapewne wielu pracowników uznałoby za korzystny. Po pierwsze wprowadzono czterodniowy tydzień pracy - i to bez obniżania wynagrodzeń. Pracownicy mogą też korzystać z urlopu wypoczynkowego bez limitu. Standardowo osobom pracującym na etat przysługuje 26 dni wakacji w roku. Kolejnym uprawnieniem jest urlop menstruacyjny. 

Czterodniowy tydzień pracy i urlop menstruacyjny. Wprowadzili zmiany, nie żałują

O przyczynach wprowadzenia nowego rozwiązania Marta Lech-Maciejewska opowiedziała w rozmowie z Business Insiderem. - Sprzedajemy bardzo specyficzny produkt - jedwabne apaszki. Dla naszych klientek ważniejszy jednak niż wysokogatunkowy materiał jest przesłanie, jakie niosą wzory. To dla nich często manifest wartości i przekonań, jakimi kierują się w życiu. I dla nich jest ważne, że marka, którą wspierają, oferuje czterodniowy tydzień pracy i urlopy menstruacyjne. Nie wiem, czy tak chętnie kupowałyby nasze produkty, gdyby stała za nimi inna idea - stwierdziła. 

Współtwórczyni marki wyjaśniła też kwestię swoich obaw o skrócenie tygodnia pracy. - Jeśli mam być szczera, to nie wierzyłam, że to się uda. Wprowadzaliśmy ten system na przełomie lipca i sierpnia 2021 r. i spodziewałam się, że zostanie z nami tylko przez wakacje. Potem stwierdzimy, że efektywność spadła, paczki nie są spakowane, nowe produkty nie są wymyślane, i powiemy ludziom: niestety, trzeba wrócić do starego modelu. Tak się jednak nie stało - wyjaśniła. 

Na rynku znajdziemy mnóstwo tzw. gównopracy, którą wykonuje się, tylko by odsiedzieć wymagane godziny. Poza tym często jest tak, że kiedy mamy dobry dzień, jesteśmy w stanie zrobić więcej, a innego dnia nasza produktywność siada

- stwierdziła Marta Lech-Maciejewska. 

Urlop bez limitu? Pracownicy tego nie nadużywają

Wprowadzenie urlopu wypoczynkowego bez limitu również miało swoje uzasadnienie. - Znalazłam statystyki dotyczące nielimitowanych urlopów, pochodzące z amerykańskiego rynku. Płyną z nich ciekawe wnioski. Kiedy obliczyć średnią liczbę nieobecności w pracy w firmach, które oferują taki przywilej, to okazuje się, że ich pracownicy nie wykorzystują wcale więcej dni wolnych niż osoby - stwierdziła przedstawicielka firmy. 

Zmiany w organizacji pracy wprowadza coraz więcej firm. Urlop menstruacyjny wprowadziło m.in. studio CD Projekt RED. "Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować pracownikom urlop menstruacyjny! Członkowie zespołu mogą teraz skupić się na swoim komforcie i zdrowiu, biorąc wolne, gdy cierpią z powodu bólu wywołanego miesiączką. Chodzi o integrację i tworzenie wspierającego miejsca pracy. Gratulacje dla GOG za wdrożenie tego benefitu jako pierwszego!" - czytamy w komunikacie wydanym przez firmę.

Czterodniowy tydzień pracy w Polsce wciąż jest rzadkością - w ostatnim czasie kilka firm ogłosiło jego wprowadzenie, wiązało się to jednak ze spadkiem zamówień i obniżeniem pensji. Tymczasem, jak wskazują dane z Irlandii i Stanów Zjednoczonych, czterodniowy tydzień pracy okazał się sukcesem. 33 firmy i 903 pracowników z Irlandii i USA, którzy wzięli udział w pilotażowym programie badającym efektywność tego rozwiązania, potwierdziło, że jest korzystne.  Eksperyment, przeprowadzony na zlecenie organizacji non profit 4 Day Week Global, trwał przez sześć miesięcy i zadowolił 97 proc. ankietowanych pracowników. Natomiast firmy, które na czas badania zwiększyły swoje przychody, zamierzają pozostać przy nowym systemie pracy.

Warto przy tej okazji przypomnieć o społecznej kampanii "Okres w moim życiu" przeprowadzonej przez Gazeta.pl i inicjatywę TakDlaPodpasek.pl, realizowaną wspólnie z Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation. Celem akcji jest normalizacja tematu menstruacji oraz zaapelowanie o wprowadzenie do polskich szkół darmowych środków higieny osobistej i edukacji menstruacyjnej. W ramach prowadzonych działań znane Polki opowiadają o?akceptacji własnego ciała, o dostępie do podpasek i o tym, jak okres wpływa na ich życie zawodowe.  

Więcej o: