Sasin dokona rozbioru Poczty Polskiej? Sensacyjne doniesienia. Paczki miałby wozić... Orlen

Poczta Polska miałaby zostać podzielona, a jej biznes "paczkowy" przejąłby Orlen. To sensacyjne ustalenia "Rzeczpospolitej" dotyczące planu, jaki ma się rodzić w ministerstwie, którym kieruje Jacek Sasin.

Ministerstwo Aktywów Państwowych, którym kieruje Jacek Sasin, rozważa podział Poczty Polskiej i połączenie wydzielonej części z Orlenem - donosi "Rzeczpospolita". Dzięki temu miałaby powstać spółka, która rywalizowałaby z gigantami polskiego rynku takimi jak DHL, DPD i InPost. Zmiany byłyby o tyle niepokojące dla samej Poczty, że narodowy operator miałby w portfolio już tylko znacznie mniej dochodowe usługi - listy i obsługę administracji. 

Zobacz wideo Agrounia deklaruje udział w wyborach. "Będzie czarnym koniem"

Jak ustalił dziennik, koncepcja podziału Poczty jest na wczesnym etapie. Nie ma nawet pewności co do tego, jak miałaby wyglądać struktura właścicielska. Orlen ma dążyć do tego, by nową spółkę kontrolować w całości. Wiadomo też, że cokolwiek miałoby się z nardową pocztą zdarzyć, zdarzy się dopiero po wyborach - jest za mało czasu, by koncepcję przekuć w konkretne działania. 

Poczta Polska ze stratą

Poczta Polska w 2021 roku osiągnęła wyjątkowo wysoki zysk, który przekroczył 170 mln zł. Był to wynik najlepszy od dekady. W zeszłym roku nie udało się go jednak powtórzyć, ba, dane finansowe były znacznie gorsze, bo ostatecznie spółka osiągnęła blisko 6 mln straty. W pierwszym półroczu tego roku, jak mają mówić sami pracownicy, również nie wypracowano zysku. 

Poczta Polska zresztą zupełnie otwarcie przyznaje, że prowadzenie usług powszechnych jest kosztowne. A w przypadku wielu placówek o rentowności nie ma mowy. Konieczność utrzymywania wielu punktów wynika z obowiązku zapewnienia mieszkańcom kraju równego dostępu do powszechnych usług pocztowych. 

Warto podkreślić, że państwo w ostatnich latach sporo w Pocztę zainwestowało. Dokapitalizowanie w kwocie 190 mln zł, które Poczta Polska otrzymała od Skarbu Państwa w 2021 r. zostało przeznaczone na inwestycje w nowoczesną sieć logistyczną.

Więcej o: