Media obiegły w ostatnich dniach zdjęcia siedziby Narodowego Banku Polskiego. Gigantyczny baner przekonuje Polaków, "dzięki NBP Polska jest na dobrej drodze", bo "już od czterech miesięcy ceny prawie się nie zmieniły". Ten uspokajający komunikat ma być może przekonać Polaków, że sytuacja się poprawia.
Tyle tylko, że ona się pogarsza. Jak wynika z najnowszego Raportu Koszyk Zakupowy opracowanego przez ASM Sales Force Agency, średnia wartość koszyka zakupowego przebiła barierę 300 złotych.
Podstawowe produkty spożywcze są o 20 proc. droższe niż przed rokiem. Najtańsze zakupy oferują dyskonty, a najdroższe kanał e-grocery. Największy wzrost cen w skali roku (40 proc. ) odnotowano w kategorii dodatki spożywcze, najmniej natomiast podrożały (5 proc.) produkty tłuszczowe.
Autorzy badania przyznają jednocześnie, że za nami piąty miesiąc z rzędu, kiedy tempo wzrostu cen spowalnia. Wszystko wskazuje na to, że na koniec roku inflacja osiągnie w końcu wartość jednocyfrową. Ale nie oznacza to, że w sklepach zrobi się taniej.
Lipiec okazał się trzecim miesiącem z rzędu, w którym zanotowano spadek inflacji. Nie oznacza to jednak, że w sklepach obserwujemy niższe ceny. Zestaw analizowanych produktów spożywczych jest o jedną piątą droższy niż przed rokiem
- komentuje Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Analizy ASM Sales Force Agency wskazują, że w 10 na 14 sieci ceny badanych produktów w lipcu były wyższe niż w czerwcu br. "Średnia cena koszyka zakupowego w lipcu 2023 r. wyniosła 300,58 zł. To wzrost o 3,20 zł, czyli 1,08 proc. w porównaniu do czerwca br." - czytamy w raporcie.
W dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach Selgros Cash & Carry – 20,13 zł (6,93 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Intermarché (26,64 proc.), Makro Cash & Carry (25,75 proc.) czy Dino (25,43 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Kaufland, w którym średnia cena koszyka w lipcu 2023 r. była wyższa aż o 64,54 zł niż przed rokiem, tj. o 26,83 proc.
- wyliczają autorzy dokumentu.
Autorzy opracowania porównali też ceny w największych sieciach. Z raportu wynika, że najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 247,93 zł. To o 6,65 zł, czyli o 2,76 proc. więcej niż kosztował najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Sieć Lidl coraz mocniej zbliża się do konkurenta. Podium zamyka Biedronka.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim oraz trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 0,33 zł (Lidl) i 8,50 zł (Biedronka) - podają autorzy badania.
Ceny Fot. asmsalesforce.pl
Najdroższe okazały się zakupy online (e-grocery), gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 347,74 zł, czyli aż o 40 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.