Karma dla zwierząt domowych należy do najszybciej drożejących produktów na rynku. Informacje te potwierdzali między innymi analitycy platformy UCE RESEARCH oraz Uczelni WSB Merito, którzy w kwietniu 2023 roku opublikowali dane z raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych". Pośród 88 tys. przeanalizowanych produktów najwyższy wzrost cen zanotowała karma dla zwierząt. Koszt jej zakupu wzrósł w marcu o 46,4 proc. względem ubiegłego roku. Właściciele zwierząt domowych mogą zauważyć, że od tamtego czasu ceny karmy wciąż rosną.
Ceny karmy dla zwierząt uzależnione są od wartości produktów wchodzących w ich skład oraz samych kosztów produkcji. - Żywność dla domowych pupili drożeje ze względu na rosnące koszty surowców, w tym produktów odzwierzęcych oraz tłuszczy. Dodatkowo w cenie karm uwzględniony jest efekt podwyżki opłat za prąd. A przy produkcji tych artykułów zużywane są duże ilości energii elektrycznej - podsumowywał wyniki raportu dr Tomasz Kopyściański z Uniwersytetu WSB Merito.
Wskaźniki z lipca 2023 roku, opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny (GUS), pokazują nieznaczny spadek cen niektórych mięs, warzyw i tłuszczów zwierzęcych - produktów wykorzystywanych podczas produkcji karmy dla zwierząt. Mimo to cena tych towarów wciąż pozostaje znacznie wyższa względem 2022 roku. Największą zmianę odnotowano w przypadku cen mięsa wołowego i warzyw, które w lipcu były o blisko 23 proc. wyższe niż w tym samym miesiącu w ubiegłym roku.
Niestety na tym nie koniec. Dalszy wzrost cen karmy dla zwierząt prognozuje między innymi Marcin Luziński z Santander Bank, cytowany przez portal Business Insider. - Ceny mięsa powinny się stabilizować, wraz ze stopniową odbudową pogłowia zwierząt rzeźnych. Natomiast co do warzyw, nie jestem optymistyczny i uważam, że będą one drożeć jesienią, w związku ze stratami spowodowanymi suszą - wyjaśniał ekonomista. Z komentarza Marcina Luzińskiego wynika, że dalszy wzrost karmy dla zwierząt może czekać nas również w zbliżających się miesiącach.
Jak zauważa Europejska Federacja Przemysłu Karma dla Zwierząt Domowych (FEDIAF), trendy konsumenckie wskazują jednocześnie na wzrost sprzedaży karm premium, przede wszystkim tych wykonanych wyłącznie z naturalnych składników. Za powód tego typu decyzji uznawana jest tendencja do humanizowania zwierząt domowych pośród właścicieli. Prowadzone badania opinii wskazują, że zwierzęta coraz częściej traktowane są jako członkowie rodziny, co przekłada się również na zapotrzebowanie na żywność wyższej jakości.